För drygt en månad sedan gick Mammas Sibylla vid Glädjen i konkurs.

Redan då sa Magnus Ahlqvist, marknadschef på Sibylla, att de skulle göra allt för att vara kvar i Upplands Väsby.

Och nu är det klart. Ny ägare blir Nicklas Wallman, med många års erfarenhet av hamburgerbranschen.

– Det här är en toppenlösning, bättre än vi hade kunnat hoppas på. Om det är någon som ska lyckas är det han, säger Magnus Alhqivst.

Nicklas Wallman driver redan Sibylla i Eskilstuna och såg sin chans när Mammas i Upplands Väsby var till salu.

– Jag frågade mina döttrar, en av dem jobbar redan med mig i Eskilstuna, om de var redo att hjälpa mig att driva en ny Sibylla också och de sa "kör". Det ska bli väldigt kul, säger han.

Mammas Sibylla Glädjen återuppstår i december i ny regi.

Mammas Sibylla Glädjen återuppstår i december i ny regi.

Jonathan Audell

Öppnar i december

De siktar på att öppna Mammas den 15 december, om allt klaffar.

– Vi ska köpa in lite ny utrustning till köket och minska ner ytan i matsalen och göra den mer mysig, säger Nicklas Wallman.

Restaurangen var, när den flyttade in i de nuvarande lokalerna 2013, den största i kedjan med sina 455 kvadratmeter och plats för 135 sittande gäster.

– Det är en enormt stor lokal och på sikt kommer vi att försöka få in en annan hyresgäst på ena sidan för att öka intäkterna, säger Nicklas Wallman.

Det gick ju knackigt för Mammas före konkursen – hur ska du få snurr på verksamheten?

– Det är viktigt att det är rent och fräscht och att vi kan ge personlig service. Därför måste ägaren också stå där, säger han.

Mammas har varit lite av en institution i Upplands Väsby. Snabbmatshaket profilerade sig tidigt med ovanliga inslag på menyn som Mammas Matvrak och Mammas Snedsteg. Men mest känd blev de för Mammas Lyxsmask, en lyxburgare med rysk kaviar (!), som försvann ur sortimentet i slutet av 00-talet.

Mammas i en tidigare version.

Mammas i en tidigare version.

Privat

Kommer ni att återuppliva några klassiker?

– Ja, vi får leta fram alla gamla Mammas recept och återskapa några av dem inom Sibyllas koncept. Utifrån kommentarerna vi fått på Facebook när vi skrev att vi skulle öppna igen måste vi nog det, säger han med ett skratt.

Att intresset är stort för Mammas blev han varse när han sökte personal.

– Vi fick in 70 ansökningar på mindre än ett dygn. Helt otroligt, säger Nicklas Wallman.

Han kommer dock inte att döpa om snabbmatshaket till Pappas, vilket kanske hade varit logiskt.

– Från början hade jag tänkt arbeta bort namnet Mammas, men inser att det inte går. Det finns en styrka kvar i Mammas, även om det inte är svampen och det man besökte på 90-talet.