Sara Kols är postansvarig vid Coop i Tyresö Strand. ”Det märks att folk inte handlar i affärer i samma utsträckning”, säger hon. Foto: Sandra Samppala

Rustar för en jul med rekordmånga paket

E-handeln har haft ett rejält uppsving under pandemin – samtidigt som stockholmarna uppmanas att inte besöka fysiska butiker. Nu förbereder sig ombud och paketjättar för rekordnivåer under julhandeln.

  • Publicerad 05:15, 7 dec 2020

Hundratals paket väntar på sina ägare i Coop i Tyresö Strand. Det har varit ovanligt fullt på hyllorna sedan pandemin startade.

– Vi märker väldigt stor skillnad, säger Sara Kols som är postansvarig.

Årets högsäsong för pakethanteringen har precis börjat. Den startar med black friday i slutet av november och fortsätter via julklappar och mellandagsrea en bit in i januari, berättar Sara.

Affären har under pandemin börjat med ett kösystem med lappar vid paketutlämningen och har satt in mer personal för att hinna med. Fler utrymmen än tidigare används för att förvara paket.

Vill se snabb hämtning

En lapp med rubriken ”Viktig information” möter dem som ska lämna och hämta paket. ”På grund av rådande pandemi kommer online-handeln inför jul att slå extremt rekord! Detta innebär att fler än någonsin kommer att behöva hämta sina paket hos oss”, står det.

En lapp med viktig information möter kunderna. Foto: Sandra Samppala

Lappen uppmanar till att hämta ut paket så snart som möjligt, att hålla avstånd och att till exempel vara förberedd med avi eller sms-kod och legitimation.

– Ett tips är också att ladda ner Postnords app där du kan bekräfta utlämningen med bank-id, säger Sara.

Sätter in mer personal

Också Syrrans Lanthandel vid Tyresövägen har haft fullt upp med pakethanteringen.

– Det har ökat otroligt mycket. Det var lite lugnare i sommar men nu är det full fart igen, säger Sofia Olander som äger butiken med sin syster Sandra Fahlén.

Affären har fått sätta in mer personal och gjort plats för fler paket på lager.

– Vi tror att det kommer öka ännu mer nu när julen närmar sig. Vi ser över varenda hörn för att fixa i ordning så att vi har kapaciteten och platsen, säger Sofia.

Spår rekordår

Peter Hesslin är chef för e-handel och logistik hos Postnord. Postnord anställer 3 000 extra medarbetare för att klara av julhandeln och black friday.

– Vi har definitivt förberett oss på ett rekordår med tvåsiffriga procentsatsökningar, säger han.

DHL har inför black friday och julhandeln förberett sig med 50 stycken fler ombud än förra året, samt extra personal och extra öppettider vid sina egna terminaler där större försändelser lämnas ut.

– Volymerna blir såklart väldigt höga, delvis beroende på black friday och julhandeln. Men också på grund av att fler näthandlar under rådande covid-situation, säger Mikael Stange, marknadschef hos DHL eCommerce Solutions.

Postnords råd inför julen

Var ute i god tid, vänta inte med dina inköp till sista minuten.

När du fått information om att paketet finns hos ombudet, hämta det så snart du kan. Då hjälper du ombudet att få plats för fler paketet.

Beställ hem om du inte känner dig trygg med att gå till ett ombud.

Både DHL och Postnord uppmanar kunder att legitimera sig med e-legitimation och på så sätt minska risken för kö vid utllämningen.

Visa merVisa mindre