10 000 cyklister, 19 000 bussresenärer, 12 000 fotgängare och 19 000 motorfordon passerar varje dag S:t Eriksbron mellan Kungsholmen och Vasastan.

Bron som är gjord av stål och betong är dock i dåligt skick och rostar rejält på en del platser.

– Börjar det rosta blir det snabbt värre. Ju förr man renoverar broar, desto längre håller de, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Ingen fara

Det finns flera skador på plattan där bilarna och cyklarna kör, men den skada som är mest kritisk finns på brons ändtvärbalkar. De har inte målats om sedan bron uppfördes 1937, på vissa ställen har så mycket som 4–5 millimeter stål rostat bort från balkarna.

– Men det är ingen fara för allmänheten. Vi vill förlänga brons livslängd och passar även på att uppdatera hur ytan fördelas, säger Lars Strömgren.

Den skada som bedöms vara mest kritisk är lokaliserad på brons ändtvärbalkar som inte har målats om sedan bron uppfördes 1937. I vissa områden har så mycket som 4-5 millimeter stål rostat bort.

Den skada som bedöms vara mest kritisk är lokaliserad på brons ändtvärbalkar som inte har målats om sedan bron uppfördes 1937. I vissa områden har så mycket som 4-5 millimeter stål rostat bort.

Stockholms stad

De 1,5 meter breda cykelbanorna blir i samband med renoveringen 75 centimeter bredare. Bilarnas körfält ska samtidigt smalnas av, men antalet blir lika många som tidigare.

Arbetet planeras börja senare under 2024 och fortsätta under 2025.

Lärts sig av Västerbron

Breddningen av gång- och cykelbanan på Västerbron under 2022 har kritiserats hårt eftersom underlaget inte blev så bra som många hade hoppats på.

Lärdomar från de misstag som gjordes när gjutasfalten lades på Västerbron tas med till S:t Eriksbron, enligt Lars Strömgren. Bland annat handlar det om storlek på stenar och temperaturen på asfalten. Sankt Eriksbron bärighet ska också vara bättre än Västerbron vilket innebär att tyngre maskiner kan köras när asfalten läggs.

Råg i ryggen

– Kritiken i samband med Västerbron ger oss också råg i ryggen att känna folkets stöd för att kräva god kvalitet för cyklister och fotgängare.

Kostanden för renoveringen beräknas till 45 miljoner kronor.

– Infrastruktur är dyrt och har blivit dyrare i och med inflation och höjda råvarupriser. Det är en summa att ha respekt för, men alternativet skulle innebära större störningar och kostnader för stockholmarna framöver.

Norrut från bron, längs Sankt Eriksgatan, breddades cykelbanorna mellan Rörstrandsgatan och Torsgatan under 2023. Staden utreder nu om man ska bredda cykelbanorna längre norrut på gatan mellan Vanadisplan och Norra Stationsgatan. Även mellan Sankt Eriksbron och Fleminggatan utreds en breddning av cykelbanorna.