Roslagsbanan väntas bli ungefär en halv miljard dyrare. Det rapporterade Dagens Nyheter förra veckan, då oppositionen även gick till hård kritik mot den blågröna majoriteten.

Socialdemokraternas Jens Sjöström säger att ”det är extrema kostnadsfördyringar vi talar om”, vilket trafikregionrådet svarade på:

– Riskerna med Roslagsbanans utbyggnad pekades ut i ett genomförandebeslut redan 2016, säger Kristoffer Tamsons (M) till tidningen.

Över tio miljarder

Trafiknämnden på Region Stockholm sammanträdde den 22 september. Då klubbades den nya ekonomiska ramen för utbyggnaden av Roslagsbanan. En del av den utökade kostnaden är till följd av coronaviruset. Totalt beräknas 71 miljoner extra behövas till följd av covid-19.

Utöver det behöver investeringsramen höjas med 428 miljoner kronor med anledning av diverse ”oförutsedda förseningar” som sträcker sig bak till 2016. En driftkostnad tilläggs även på 80 miljoner kronor.

Totalt väntas projektet kosta 10,5 miljarder, enligt den nuvarande kalkylen.

Vill ha mer insyn

Jens Sjöström (S) riktar skarp kritik menar att majoriteten har slarvat med ekonomin. Han föreslår att förvaltningens tioåriga ekonomiska analyser ska redovisas i nämnden.

Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons svarar på kritiken men hävdar att nämnden har fått tillräckligt med uppgifter kring de utökade kostnaderna.

Kan bli ännu dyrare

Redan i juli kunde Mitt i berätta att coronapandemin skapat förseningar i utbyggnaden av Roslagsbanan. Förvaltningen skriver även att pandemin kan fortsatt ge effekter på utbyggnaden.