Det är torsdag. Melissa Svenhard och hennes tre döttrar tar sin sedvanliga morgontur med 504:an till Ursviks motionsgård.

På andra sidan Ursviksvägen finns Ursvikskolan, där äldsta dottern Yamina går. Snabbt pinnar hon iväg för att komma i tid.

Vid denna busshållplats smalnas vägen av tillfälligt, så att fordon kan passera åt endast ett håll i taget. En bit bort har även farthinder anlagts, för att göra det säkrare för barnen som rör sig här.

Mamma Melissa ser något annat: en salig röra av bussar, bilar, cyklister och fotgängare.

– Yamina är bara sju. Jag tänker att tioåringar kanske har mer konsekvenstänk. Det är otryggt och oroligt, säger hon.

"Det finns liksom ingen egentlig ordning", säger Melissa Svenhard om situationen på Ursviksvägen.

"Det finns liksom ingen egentlig ordning", säger Melissa Svenhard om situationen på Ursviksvägen.

Alexander Kuronen

Vissa morgnar kan bilköerna sträcka sig långa. Det skymmer sikten för barnen när de går över vägen, menar Melissa.

Blev nästan påkörd

På trottoarerna ovanför körfälten finns cykelfiler. Här höll hennes dotter Aleah, 4, på att bli påkörd en gång.

– Hon springer över, jättemånga går över, och bilarna står stilla. Cykeln bara kör precis framför henne. Det är jätteläskigt.

Situationen med flaskhals och diverse påfarter vållar även andra risker, fortsätter Melissa, när bilar kommer från olika håll samtidigt som en massa barn korsar vägen mellan skolan och fotbollsplanen.

Just denna torsdag flyter biltrafiken på ganska bra. Andra dagar är det köbildning här, berättar Melissa Svenhard.

Just denna torsdag flyter biltrafiken på ganska bra. Andra dagar är det köbildning här, berättar Melissa Svenhard.

Alexander Kuronen

Också staden har sett utmaningar med gatan under en längre tid, säger stadsmiljö- och trafiknämndens ordförande Martin Solberg (MP):

– Det är en av de svåraste trafikplatserna vi har i Ursvik, med fyra trafikslag som konkurrerar om en väldigt smal yta. Det gör det väldigt komplicerat.

Vill ha kvar bilarna

Han tillåter sig att spåna på hypotetiska lösningar. Farthinder för cyklister och ny skyltning är ett par av dem.

– Bland de större åtgärderna, givet att man inte tar bort biltrafiken vilket jag inte vill, ser jag nog att det enda alternativet för att skapa utrymme för barn är att flytta cykeltrafiken ner på bilvägen.

Dessvärre skulle det nog öka otryggheten för barn som cyklar till skolan, tror Solberg.

Att bredda gatan där den är som smalast ställer han sig också frågande till. Den har bidragit till att få pli på många fortkörare på vägen, menar han.

– Och hela väntytan och busskuren behöver försvinna då.

Det låter som att det här är en svårknäckt nöt?

– Det är det. Jag tycker att det är väldigt bra att vi ser över trafiksituationen både här och på alla våra skolor, och så hoppas jag att stadens experter kommer fram till bra rekommendationer för att det ska kunna bli bättre.