Gratis. "Springa kan du göra när och var som helst, och det kostar inget. Allt du behöver är löpardojor." Foto: Pekka Pääkkö

Rökande joggare: Det är okej att inte vara perfekt

Olja och vatten. Apelsinjuice och tandkräm. Det är mycket som inte går ihop i världen, men i sin senaste bok "Den rökande joggaren" hittar Karl Fredrik Mattsson harmoni i att avsluta löprundan med en cigg.

  • Publicerad 14:44, 24 sep 2021

Gör i stället det du kan, så mår du lite bättre. Självhatet blir lite lägre.

Att sluta röka är svårt. Ännu svårare är det när man egentligen inte vill sluta.

Så var fallet för Södermalmsbon Karl Fredrik Mattsson. I många långa år rökte han. Han visste att han borde sluta, men så fanns det där kruxet – han älskade det.

– Jag ville egentligen inte sluta röka. Jag ville vilja sluta.

För att påminna sig om rökningens negativa effekter hittade han på en helt egen metod – mikrojoggning.

– När du röker är flåset det första som försvinner. Springer du så straffas du direkt. Så ju mer du springer, desto mer absurt ter sig rökningen.

Samtidigt hade han ett behov av att skriva om var han befann sig i livet. Så han satte krav på sig själv, att han fick inte skriva om han inte sprungit – och texterna skulle vara kopplade till joggingrundorna.

Tråkigt. "Springa är rätt så jävla tråkigt, så jag springer alltid samma sträcka för att slippa ta beslut och bara gå in i tristessen." Foto: Pekka Pääkkö

Löpning som terapi

Sagt och gjort. I ett års tid sprang, rökte och skrev han. Det blev boken Den rökande joggaren. Det är lite som en dagbok där läsaren får följa med Karl Fredrik på löprundor över Södermalm och Gotland, varvat med fristående texter om rökning och löpning.

– Jag skrev den mycket för min egen skull, lite som terapi. Men jag vill också på något sätt säga att det är okej att inte vara perfekt: kolla på mig, jag röker och springer.

Mitt i träffar Karl Fredrik utanför hans port på Bellmansgatan. Han är iförd shorts och pannband i den kyliga höstmorgonen. Porten är utgångspunkten för hans vanliga, 1,82 kilometer långa löprunda på Södermalm.

Det är så inte långt?

– Jag har vänner som springer maratonlängder, de är borta i timmar och skadar sig ofta. Jag valde att springa riktigt korta sträckor, men ofta. Den här rundan tar tio, femton minuter. Det har man alltid tid för och jag ville ha så låg tröskel som möjligt.

Alfahannar. "När killar springer tillsammans ska det alltid springas så jävla långt. Mikrojogg är också en tyst motståndsrörelse mot den typen av alfahannar", säger Karl Fredrik Mattsson Foto: Pekka Pääkkö

Halvhjärtat är okej

Boken fyller där ett tomrum i befintlig träningslitteratur, menar Karl Fredrik – att allt inte måste göras till 100 procent. Kortfattat; det är bättre springa kort och ta en cigg efteråt än att bara röka.

– Många ser träning som något svartvitt. Antingen eller. Men man behöver inte springa maraton eller gymma varje dag. Allt behöver inte gå i 190 knyck. Gör i stället det du kan, så mår du lite bättre. Självhatet blir lite lägre.

Röker du fortfarande?

– Inte just nu. Jag vågar inte säga för mycket och jinxa det. Det är ett jäkla gissel.

Karl Fredrik Mattsson

Bor: Bellmansgatan

Född: Piteå

Familj: Fru och två barn. “Vad tråkigt det låter. Hade varit roligare om jag bodde med typ tre män”.

Yrke: Copywriter. Skrivit låtar och sjungit i banden Pony och Little Red Snapper. Är även utbildad socionom.

Tidigare böcker:

Palt (2018)
All you need is bröd (2018)
Järnrör inte min kompis – 199 ordvitsar om Sverigedemokraterna (2014)

Tips till den som vill sluta röka genom mikrojoggning:

"Tänk inte så mycket på att sluta röka, fokusera i stället på att börja jogga. Annars blir det en dubbel chock. Sluta kan du göra sen."

Visa merVisa mindre

Den joggande rökaren ges ut på förlaget Nord & Hild. Foto: Johan Bergmark