Den som tar bilen på några av Järfällas gator får nog förr eller senare väja för ett potthål.

– Jag vågar nog påstå att det har varit något av ett rekordår i år, säger Mattias Larsson, avdelningschef på bygg- och miljöförvaltningen i Järfälla kommun.

Han säger det stora antalet potthål den här vintern framförallt beror på två orsaker.

– Det väder vi har haft med kalla nätter gör att vattnet fryser och orsakar sprickor. Det tillsammans med den allt tyngre trafiken gör att vägarna slits mer. Även personbilarna blir tyngre, elbilarna väger exempelvis mer än de konventionella bilarna.

Bilar går sönder

Han säger att vissa sträckor är värre ansatta än andra. Och när väl en spricka uppstår växer hålet fort.

– Det är framförallt de tunga transportsträckorna som Viksjöleden som haft stora problem. Där har vi haft många trasiga bilar den här säsongen. Under en kväll hade vi fem trasiga bilar i höjd med golfbanan.

Det finns en budget avsatt för att laga potthål. I år ligger budgeten på 1,6 miljoner kronor, lika mycket som förra året, varav nästan 400 000 kronor redan är förbrukat.

– Det här är en verksamhet som inte går att välja bort bara för att pengarna är slut. Om pengarna tar slut måste vi göra mindre av någonting annat.

Pengar i sjön

Men att lappa och laga vägarna när det fortfarande är kallt blir ändå "att kasta pengarna i sjön", enligt Mattias Larsson.

– Att laga potthål nu blir bara en nödlagning. Vi måste göra om det när det blir varmt. Jag har hört att andra kommuner väljer att avvakta tills vädret slår om men vi har inte den strategin. Däremot prioriterar vi större vägar framför mindre villagator.

Den som upptäcker ett potthål kan anmäla det som vägskada på kommunens hemsida. För att förebygga att potthål uppstår har kommunen börjat ta hjälp av AI.

– Det är fortfarande i sin linda men det är ett sätt att vara mer proaktiv. Tekniken innebär är att man fäster kameror på fordon som filmar av vägarna. AI-verktyget kan sen registrera vägskadorna och peka ut de som behöver åtgärdas.