Kritik. Trafikförvaltningen svarar på kritiken från lokalborna om förslaget att lägga ned stationer i Danderyd. Foto: Direktpress

Regionen: Få som reser från stationerna

Trafikförvaltningen på Region Stockholm svarar på kritiken mot förslaget att ta bort tre stationer på Roslagsbanan. Oppositionsråd Jens Sjöström (S) menar att dialogen behöver bli bättre.

  • Publicerad 17:14, 16 feb 2021

Den här kritiken på brist i dialog är inte oväntad.

Jens Sjöström (S) andre vice ordförande i regionens trafiknämnd. Foto: Anna Molander

I mitten på januari kom Trafikförvaltningen samrådsunderlag för utbyggnaden av Roslagsbanan. Till förslaget föreslås linjen dras direkt in till city och att tre stationer slopas: Bråvallavägen, Stocksund och Östra station.

Förslaget har mötts av kritik. Inte minst från Danderydsbor som förlorar två stationer.

– Om något borde man göra så att flera tåg stannar i Stocksund, sa Stocksundsbon Ulla Hurtig Nielsen förra veckan.

Mitt i har sökt Trafikförvaltningen för en intervju, som inte var tillgängliga innan förra veckans publicering.

De svarar dock via mejl. Sammanfattat förklarar de att synpunkterna på förslaget håller på att sammanställas och att de välkomnar resenärernas kritik.

Angående förslaget kring nedläggningen av stationerna meddelar de att det är en preliminär bedömning med anledning av lågt resande från stationerna. Samt att deras lokaliseringsutredning väntas bli klar i slutet av 2021.

Mitt i Danderyd har sökt Trafiknämndens ordförande, Kristoffer Tamsons (M), för en intervju kring planerna för Roslagsbanan. Han meddelar att han först tar ställning till förslaget när projektet ska gå in i en genomförandefas – nästa år.

"Brist i dialog"

Efter Trafikförvaltningens utskick om samråd för Roslagsbanan har frågan även blivit aktuell för Danderyds kommun. Förra veckan beslutade kommunstyrelsen om att lämna ett remissvar till regionen – eftersom man inte inkluderats i diskussionerna.

Oppositionsråd och andre vice ordförande i Trafiknämnden, Jens Sjöström (S), tycker att kommunikationen från Trafiknämndens blågröna majoritet måste bli bättre. På nästa nämndmöte ämnar han lyfta frågan, berättar han.

– Den här kritiken om brist på dialog är inte oväntad. Det är ytterligare ett exempel på att dialogen med kommunerna inte fungerar. Det är något vi har lyft ett otal gånger där många lokalpolitiker har sagt att dialogen är för dålig, säger Jens Sjöström.

Vad tycker du om kritiken från Danderydsborna?

– Det har väckt en del funderingar kring hur man tänker kring det här. Båda de här stationerna är uppskattade, och jag är själv konfunderad hur man har tänkt. Det avser jag också ställa frågor om när nästa tillfälle ges, säger han.

Fler förändringar på Roslagsbanan

Mellan den 15 januari och 8 februari hölls samråd.

Enligt det nuvarande förslaget ska Roslagsbanan dras in till Centralen med stopp i Odenplan. En utredning väntas pågå under 2021 för den förlängningen.

Två dubbelspår planeras mellan Kragstalund och Täby kyrkby, Vallentuna och Ormsta samt Viggbyholm och Hägernäs.

Två nya stationer i Lahäll och Näsby allé ligger även i förslaget.

Ett förslag till beslut beräknas till årsskiftet 2021-2022.

Källa: Region Stockholm

Visa merVisa mindre