Röda linjen. Ett nytt signalsystem skulle ha varit på plats, men projektet blev ett fiasko. Foto: Lisa Bonnichsen

Regionen bröt avtal om signalsystem – får betala

Fiaskot med röda linjens nya signalsystem kan bli dyrt för Region Stockholm. Enligt en skiljedom är det trafikförvaltningen som felat, och som nu får betala ersättning till leverantören.

  • Publicerad 09:54, 14 sep 2021

Det uppsagda avtalet om nytt signalsystem på röda linjen blir en miljardsmäll för trafikförvaltningen i Region Stockholm. Det framgår av den skiljedom som DN tagit del av.

Det var 2010 som landstingets trafikförvaltning slöt avtal med trafikföretaget Ansaldo STS, Hitachi Rail, om att installera ett nytt signalsystem.

2013 skulle det vara slutfört, till en kostnad om 720 miljoner kronor.

Men det var inte klart 2013. Och kostnaden skulle öka till 1,1 miljarder.

Misslyckades med satsning på röda linjen – SL kan åka på en miljardsmäll

Skyllde på Ansaldo

2017 sades avtalet upp, med hänvisning till förseningarna och fördyringarna, som skylldes på Ansaldo.

Ansaldo hävdade å sin sida att de nästan var klara, och att förseningarna berodde på trafikförvaltningen, och vände sig till Stockholms handelskammares skiljedomsinstitut.

– Femtio procent av installationerna var klara. Vi hade också testat systemet, och allt material finns i lager för att färdigställa alltihop, sade Ulf Hammarbäck, försäljningschef vid Ansaldo Norden, till Mitt i 2018.

SL i bråk om miljardaffär – görs upp i hemlighet

Trafikförvaltningen hade skrivit in i avtalet att eventuella tvister skulle hanteras i skiljedomsinstitutet, vars avgöranden inte är offentliga, som vid vanliga domstolar.

Ansaldo får rätt

Men DN uppger att de tagit del av handlingar, som visar att det är fördel Ansaldo i tvisten.

Det framgår "tydligt att skiljenämnden i det stora hela har gått på Ansaldos linje och ger leverantören rätt", skriver de.

Enligt skiljedomen ska trafikförvaltningen inte klarat av att hantera projektet, styrningen har brustit, personal bytts ut, kostnaderna skenat.

Får betala

Och nu ser det ut att bli ännu dyrare.

"Det som nu återstår för nämnden är att slå fast hur tvisten ska hanteras ekonomiskt – det vill säga hur stor ersättningen för Ansaldo blir" skriver DN.

Något nytt signalsystem på röda linjen, som ska göra det möjligt att ha tätare avgångar, finns ännu inte på plats.