Utbyggnaden av det regionala cykelvägnätet går för långsamt. Regionrådet Gustav Hemmings (C) tålamod är på upphällningen och nu skriver han till regeringen för att få hjälp.

Han vill att de tillsätter en förhandlingsperson som driver frågan, precis som i Sverigeförhandlingen, där utbyggnad av bostäder och tunnelbana samplanerades.

– Cykling borde behandlas som ett eget trafikslag och ha samma rätt till sammanhängande vägar som andra trafikantgrupper, säger han.

Var femte är cyklist

Målet är att 70 procent av alla resor inom länet ska ske med gång, cykel och kollektivtrafik, varav cykelandelen ska vara 20 procent år 2030.

Region Stockholm har tagit fram en cykelplan, som samordnar och pekar ut var det bör byggas och vilken standard på banorna som behövs.

Men hittills har bara 16 av de 80 mil byggts som ska utgöra det regionala cykelvägnätet.

Inte klart förrän 2040

"I nuvarande takt kommer det att bli färdigbyggt först ett decennium senare", skriver Hemming i brevet, som är riktat till infrastrukturminister Tomas Eneroth och klimatminister Per Bolund.

Ett krux är nämligen att det inte är regionen som äger frågan, eftersom det är staten och kommunerna som är väghållare, och som måste bygga cykelvägarna.

– Jag vill att staten engagerar sig och att vi tillsammans ser till att få fram pengar, genom prioriteringar i länsplaner, i stadsmiljöavtal och i bästa fall genom statlig direktfinansiering, säger Hemming.

Som cykelmotorvägar

Enligt en undersökning skulle 70 procent av länets förvärvsarbetande invånare kunna cykla till jobbet på mindre än 30 minuter, om de tilläts använda alla vägar.

Planen är att det regionala cykelvägnätet ska följa de stora lederna till och från city, från Ekerö, Bro, Märsta, Vallentuna, Åkersberga, Vaxholm, Gustavsberg, Saltsjöbaden, Tyresö centrum, Handen, Tumba, Rönninge, Flemingsberg.

Det går även på tvärs, ju närmare stan desto fler cykelvägar.

Slut vid kommungränsen

Många sträckor har redan någon form av cykelbana, men inte alltid med så god standard.

Och inte sällan tar de slut och cyklisterna får ge sig ut i trafiken. Det kan också vara så att cykelbanan upphör vid kommungränsen.

https://www.mitti.se/nyheter/kommunal-kritik-mot-regionens-cykelplan/repudu!6WNzlmmxB8dnMKOAFMVDQ/

En reviderad version av cykelplanen är nu ute på remiss.

Statlig kraft

Där finns vissa stråk som är utredda och skulle kunna börja byggas, till exempel Västerhaningestråket och stråket från Bro/Kungsängen.

– Vi utgår från var det finns potential att nå resultat fort. En statlig cykelförhandlare skulle ge kraft, men om inte så kallar vi det en regional cykelförhandling, säger Gustav Hemming.