Sedan Coop slog igen i januari står lokalen stått tom och Ica Maxi snett mittemot slipper konkurrens.
Men om ett år flyttar Willys in, vilket vi berättade i förra veckan.
Helge Gad ska helghandla och har bara positiva förväntningar på lågpriskedjan.
– Förhoppningsvis leder det till att priserna går ner lite, säger han.
Fokus på färskvaror
Den nya butiken läggs upp enligt Willys senaste koncept 5.0 med större fokus på färskvaror och butiker där det är lättare att hitta.
Icas butiker kan ha olika sortiment och priser. Louise Hulgaard på Willys kommunikationsavdelning betonar att på Willys ska det vara likadant i alla butiker.
– Och det är samma priser överallt. Men vi gör om då och då och det kan ta lite tid innan vi gjort om i alla butiker.
Både Willys och Ica expanderar och nykomlingen har som mål att öppna tio till tolv nya butiker om året. Branschtidningen Dagligvarunytt skrev i februari att ”Willys omfattande butiksoffensiv skakar om den lokala dagligvaruhandeln”.
– När det gäller Vallentuna har vi jobbat länge, under flera år, för att etablera oss där så när det här läget dök upp passade det väldigt bra, säger Louise Hulgaard.
Per Andersson, senior analytiker på HUI Research, tror att Willys nya koncept kan innebära vissa risker.
Kedjan uppstod när Willys Cash i Kungsbacka och LL-Livs på Hisingen slogs ihop.
– Det var urmodern för lågprisbutikerna på tidigt 90-tal och resten är framgångshistoria. Det blir spännande att se vad det nya konceptet innebär. Det låter som att de är de inne på en resa som liknar Ica Maxis.
Icas Maxi-butiker är enligt Per Andersson en ”category killer” som lyckas vara bra på både sortiment, färskvaror och priser.
– Om Willys nu utvecklar sina färskvaror blir det väldigt intressant att se vad som händer. Maxi är Icas absolut vassaste linje.
Välkomnar konkurrens
Men det blir inte Maxi som Willy ska konkurrera med, utan en Ica Kvantum-butik.
Kvantum profilerar sig med generösa öppettider, hög service och centrala affärslägen, men inte lika mycket med pris.
Där välkomnar Victor Hilstad den nya konkurrenten.
– Vi behöver fler besökare till centrumet och det tror jag att den här etableringen kan skapa. Vår försäljning kommer förmodligen att påverkas, hur mycket är svårt att säga. Men vi kommer fortsätta att utveckla vårt kunderbjudande och vår prisstrategi. Willys är en stark aktör med väldriftade butiker. Det kommer såklart göra att vi behöver fortsätta att utveckla vår affär. Vi ser det som en chans att bli ännu bättre.
Per Andersson tror att kunderna kommer att vinna när priserna vässas i Vallentuna.
– Men man är också väldigt nyfiken på vad 5.0 innebär. Jag vet ju inte om de kommer att ändra sin prisbild. För ju mer färskvaror och personal du har i en butik ju mer ökar kostnaderna. Det måste du ta hem någonstans.
Lång renoveringstid
Nu ska lokalen helrenoveras.
– Vi har fått synpunkter på renoveringstiden men det är ett stort projekt som kommer att pågå länge. Jag skulle gissa att de kan öppna i maj nästa år. De vill ha sommarhandeln, säger Henrik Jacobsson, förvaltare Fastpartner.