Tidigare kostade det 3 900 kronor per båtplats och år, oavsett storlek på platsen. En vanlig båtplats höjs nu till 6 000 kronor per år och en bredare båtplats landar på 7 000 kronor per år. Priset för en roddbåtsplats blir dock detsamma.

Höjningen motiveras med att stadens kostnader för skötsel och underhåll har ökat, att avgifterna länge har legat på samma nivå, samt att staden måste ta ”rätt” betalt för mark och vatten som tas i anspråk.

– Jämfört med andra ­aktörers avgifter i Stockholm och även andra kommuner har våra avgifter tidigare varit mycket låga. Utöver att ta ut rätt pris för marken handlar det om att kunna ­säkerställa vår kvalité på kort och lång sikt, skriver Jenny Tirén Berg, presstalesperson vid idrottsförvaltningen, i ett mejl.

Tio år i kö

Staden har länge haft problem med långa kötider till platserna. Sommaren 2021 stod runt 3 000 personer i kö och väntetiden till vissa ­kajer var upp mot tio år. Samtidigt har kritik riktats mot att många platser ändå gapar tomma.

Det hoppas staden få bukt med genom att ett nyttjande­krav införs i avtalen för ­säsongen 2024. Årsavgiften för att stå i kö höjs också från 200 till 400 kronor.

Exakt hur nyttjandeavtalet ska se ut är inte klart än.

– Men om platsen inte nyttjas alls under en säsong finns skäl för uppsägning.

Tacka ja och behåll kötiden

Under 2024 ska även ett nytt kösystem införas.

I det nya systemet ska det bland annat vara möjligt att tacka nej till en plats, men ändå behålla kötiden. ­Kötiden behålls även om man tackar ja, så det är möjligt att byta plats senare. Den som vill säga upp sin plats ska också kunna göra det med bibehållen kötid, så att någon annan kan använda platsen.

Det låter som att det blir bättre för dem som stått länge i kö – och svårare för nya köande?

– Eftersom du enbart kan ha en båtplats så lämnar du tillbaka den plats du hade tidigare och därmed får ­andra köande tillgång till den. Vi ser det här som något bra för att öka omsättningen i kön. Det är även bra för våra kunder att ha fler valmöjligheter. Dessutom flyttas kösystemet till stadens egen plattform och nya betalmöjligheter införs.

Prishöjningarna träder i kraft 2024.

Kan även privata båtklubbar vänta höjningar av avgifter?

– Det finns inga sådana planer för närvarande.