Upplands-Bro

Priset uppmärksammar pedagogiskt arbete som bidrar till barns och elevers lärande och utveckling.

Totalt nominerades cirka 70 pedagoger från både kommunala och fristående skolor och förskolor i kommunen.
Efter ett urval gick sex finalister vidare och presenterade sina arbeten för utbildningsnämnden, som fattade beslut om årets mottagare.

Lyckliga vinnare

Årets pedagogiska pris tilldelas Camilla Okcu, lärare vid Brunnaskolan, och Sonila Licenji, förskollärare vid Jensens förskola.

Det betyder allt.

– Det här känns helt underbart och fantastiskt, säger Camilla Okcu när Mitt i ringer.

Blev du överraskad?


– Jag fick höra att jag var nominerad och fick då komma till kommunhuset för att berätta lite om hur jag arbetar med min klass. Det var väldigt nervöst, men också roligt att få berätta om mitt arbete. I tisdags smög sedan chefen in och avbröt lektionen, och då kom alla in och gratulerade.

Vad betyder det här för dig?

– Det betyder allt. Det betyder att jag har föräldrar som uppskattar det jag gör i klassrummet med deras barn, och att jag har elever som uppskattar mig otroligt mycket. Det är för elevernas skull som jag arbetar inom skolan. Det känns fantastiskt bra, säger Camilla Okcu.

Fokus på språkutveckling

Även på Jensens förskola finns en glad och överraskad pedagog som Mitt i når via telefon, Sonila Licenji.

– Det känns fantastiskt att mitt arbete med språkutveckling uppmärksammas. Jag tycker att språket är barnets nyckel till lärande och gemenskap.

I samband med prisutdelningen överlämnades blommor, diplom och en symbolisk check av utbildningsnämndens presidium: Paul Gustafsson (M), Nawal Al-Ibrahim (L) och Rolf Nersing (S), tillsammans med utbildningschefen Anna Bjurenstam.

– De är båda så engagerade och duktiga, och har valts ut bland många oerhört fina nomineringar, sa Anna Bjurenstam.

2025 års pedagogiska pris fokuserade på språkutveckling och betydelsen av en inkluderande lärmiljö.

Sonila Licenji, förskollärare på Jensens förskola i Bro Mälarstad

Utbildningsnämndens motiveringar

”Sonila har med stor omsorg skapat en lärmiljö där språket får ta plats och utvecklas på barnens villkor. Hon använder mångsidiga metoder, både genom lek, sång, berättelser och samtal som gör att barnen får rika möjligheter att öva både muntlig och skriftlig kommunikation. Hennes arbete präglas av respekt för varje barns unika förutsättningar och kulturella bakgrund, vilket skapar en inkluderande atmosfär där olikheter ses som en tillgång.”

Camilla Okcu lärare i årskurs 2 på Brunnaskolan i Brunna

"Camilla är en lärare som på ett engagerat och professionellt sätt skapar en lärmiljö där varje elev känner sig sedd, inkluderad och motiverad. Hon arbetar aktivt med elevers delaktighet och kreativt lärande vilket ökar både motivationen och tryggheten i klassen och skapar ett klimat där alla elever får en möjlighet att utvecklas. Hennes kreativa arbetssätt har lett till att öka elevernas självförtroende och bidrar till att fler elever aktivt deltar i undervisningen."

Källa: Upplands-Bros kommun