Klockan 05.30 på måndagsmorgonen gick ”jungfruresan” för innerstans nya stombuss. Den var välfylld då den åkte från Liljeholmen mot Karolinska, med flera stopp på Södermalm, Kungsholmen och Vasastan.
Linn Åström brukade tidigare ta 77:an från Liljeholmen och är glad att hennes röda buss nu har bytt namn och i stället blivit en blå stombusslinje.
– Det är raka vägen till jobbet vid Fridhemsplan. Jag tror det är bra med en blåbuss eftersom det har varit väldigt tajt på 77:an.
Linn Åström brukade ta 77:an från Liljeholmen och är glad att hennes buss nu blivit en stombusslinje.
Olle Anrell
– Man blir verkligen glad av den här satsningen. Och det känns lite kul med en 5:a i Liljeholmen, det blir som att man är mitt i stan här!
Miss i skyltningen
Det uppstod dock en del förvirring på måndagsmorgonen. På de elektroniska hållplatsskyltarna stod det nämligen att bussen gick mot Liljeholmen via Årstaberg.
En miss, enligt Natalie Nordenswan, pressekreterare vid SL.
– Det ska justeras från och med i morgon, säger hon.
Bussen tar alltså den rutten den ska – vilket inte är via Årstaberg.
Fel på buss 5:s skylt under premiärdagen.
Mitt i
Första sedan 2014
Linjen har varit på gång ända sedan sedan 2014, och beslutet togs 2022. Det är första gången sedan 2017 som Stockholm får en ny stombusslinje.
Enligt trafikregionrådet Anton Fendert (MP) är buss 77 en av de bussar som har haft störst trängsel. Den nya blåbussen får kraftigt utökad turtäthet, med avgångar var 7,5:e minut i rusningstrafiken. Övriga tider på dagen blir det avgångar var tionde minut och under lågtrafik en gång i kvarten.
– Vi har tagit SL igenom den ekonomiska krisen efter pandemin, och nu kan vi göra den här sortens satsningar igen. Det känns fantastiskt roligt, säger Anton Fendert, i ett uttalande.
13 000 fler
Den nya blåbussen ersätter busslinje 77 som har kört samma sträcka. Men 5:an ska gå alla dagar, till skillnad från 77:an som bara har rullat på vardagar. Buss 5 börjar gå klockan 05.30 på morgonen och fortsätter till 01 på natten, medan 77:an hade ett uppehåll mitt på dagen.
Och precis som på de andra stombussarna är det påstigning vid alla dörrpar.
Mitt i/SL
Enligt SL innebär det 134 fler avgångar varje vardag jämfört med den röda bussen, och 132 nya avgångar på helger – en ökning med 934 avgångar i veckan. Cirka 13 000 fler resenärer per dag väntas få plats på linjen. Driftskostnaden för den nya linjen blir 22-25 miljoner per år, enligt trafikregionrådet.
Svala känslor längst fram
Busschauffören Daniel Skogström var dock ganska krass denna dag.
– Det är noll skillnad, det är bara ett nytt lager färg på gamla 77:an. Det brukar vara jäkligt mycket folk på 77:an, lite som tunnelbanan i Tokyo. Men i dag är det ganska lugnt tycker jag. Alla är kanske inte tillbaka från semestern än heller.
Det känns inte som att du har galaperemiärvibbar?
– Haha, nej det har jag inte. Det är samma sträckning som 77:an, så det är inget speciellt med det.
Busschauffören Daniel Skogström var ganska krass i sitt utlåtande när han körde en av de första turerna på den nya stombussen. – Det är noll skillnad, det är bara ett nytt lager färg. Det är gamla 77:an.
Olle Anrell
Mitchell Barnett som jobbar på Karolinska var däremot jättenöjd med de utökade avgångarna.
– Det är jättebra att den kör oftare, eftersom förbindelserna mellan Karolinska och Odenplan inte är så bra. Linjen kommer att täcka ett behov i väntan på att nya tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan kommer.
Mitchell Barnett jobbar på Karolinska och är jättenöjd med den nya bussen.
Olle Anrell
I nästa steg är planen att förlänga linje 5 till Östbergahöjden som då ersätter buss 134. Tidsplanen för det är dock inte bestämd.