I somras fick Lars Jonsson en avisering från Postnord. Armbandsuret, som han beställt från Tyskland för cirka 3 000 kronor, var redo för utkörning.

– Jag var i min sommarstuga i Norrtälje, så jag kontaktade kundtjänst och sa att jag inte kunde ta emot leveransen.

Fyra dagar senare öppnade han Postnords app för att boka en utkörning. Då får han ett överraskande besked: Paketet med klockan var redan utkört och kvitterat av mottagaren.

– Det kan jag omöjligen ha gjort, jag var ju inte i stan då.

Stod utanför dörren

Han kontaktade en granne som noterade att paketet stod utanför Lars dörr.

– Där hade det stått obevakat i fyra dagar. Det var rena turen att det stod kvar.

Någon signerade leveransen i Lars Jonssons namn – när han var i sommarstugan.

Någon signerade leveransen i Lars Jonssons namn – när han var i sommarstugan.

Privat

Via Postnords kundtjänst fick Lars en kopia på den digitala underskrift som gjorts vid signeringen av leveransen.

– Jag har gjort en polisanmälan om urkundsförfalskning.

Kan någon närstående till dig ha signerat paketet för att vara snäll?

– Absolut inte. Det är också så att avsändaren i Tyskland kräver att försändelsen signeras av den registrerade mottagaren, så det är inte tillåtet att låta någon annan ta emot försändelsen.

Pågår en utredning

Mitt i har sökt Postnord som inte vill kommentera fallet just nu.

"Eftersom det finns en polisanmälan upprättad kommer vi att låta utredningen ha sin gång och hänvisar därför alla frågor till polisen", skriver Postnords pressavdelning i ett mejl.

Polisen säger att de med hänvisning till förundersökningssekretessen inte kan gå in på några detaljer, men bekräftar att det finns en pågående utredning i ärendet.