Såväl majoriteten som oppositionen i Järva stadsdelsnämnd har sina svar på remissen kring SL-trafiken för 2025/2026 lyft att SL måste agera kring trängseln på buss 179 (Vällingby-Sollentuna). I dag går bussen var sjunde minut i båda riktningar under den mest kritiska tiden på eftermiddagarna.

"Trycket måste hanteras"

– Ytterligare turer måste införas och vi från majoriteten vill även att ytterligare en busslinje införs på sträckan. Trycket måste hanteras och det är dags att SL prioriterar förstärkningar, säger Järvas stadsdelsnämnds ordförande Rashid Mohammed (V).

Majoriteten och oppositionen är även överens om att Spånga station måste prioriteras högre för att kunna hantera inflyttningen. 

– Det byggs just nu bostäder för tusentals nya personer i området. Det är akut att få till en bra helhetslösning runt Spånga station med smidiga övergångar mellan tåg och buss och enkla vägar till Spånga centrum och Bromsten, säger Rashid Mohammed.

Reaktioner även i Hässelby-Vällingby

Även bland Hässelby-Vällingbys stadsdelspolitiker finns missnöje kring hur SL hanterat kollektivtrafiken senaste åren. Neddragningarna i fjol på turtätheten på linje 518 (Vällingby-Kista) – en linje som stadsdelen tvärtom velat se en satsning på – samt på linje 543 (Vällingby-Jakobsberg) har lett till reaktioner.

Rashid Mohammed (V) är ordförande i Järva stadsdelsnämnd.

Rashid Mohammed (V) är ordförande i Järva stadsdelsnämnd.

Vänsterpartiet

Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd vill alltjämt se ökad turtäthet på busslinjerna 541 (också den går mellan Vällingby-Jakobsberg) och 518, framgår i de nya remissvaren på SL-trafiken.

– Det handlar om huruvida vi ska nå klimatmålen i Stockholm och hur Hässelby-Vällingbyborna ska få ihop livspusslet, säger Michaela Hollis (KD), förste vice ordförande i nämnden.

Överseende med bussen

När Mitt i är ute och frågar folk vid Spånga station och Vällingby centrum om kollektivtrafiken är det tydligt att det alltjämt är pendeltågstrafiken som folk är mest missnöjda med.

Bussarna norrut från Vällingby centrum är ofta fullsatta.

Bussarna norrut från Vällingby centrum är ofta fullsatta.

Filip Magnusson

Bussarnas turtäthet finns det visst överseende med och t-banan man nöjda med.

– När jag väl tar buss så fungerar det bra, sedan hade jag inte sagt nej till tätare turer. Men vi har en pott skattepengar och den måste fördelas sunt. Man kan inte lägga allt på kollektivtrafiken, säger Volkmar Kettnaker från Bromsten som precis tagit bussen till Spånga station från Vinsta.

"Har gjort exakta motsatsen till vad man lovade"

M, L och C i Järva stadsdelsnämnd har som flera andra beskrivit nedskärningarna de senaste åren som historiska.

– Man har gjort exakta motsatsen till vad man lovade i valrörelsen 2022. När SL nu går med plus igen borde utrymme finnas för förbättringar, säger Moderaternas gruppledare i Järva Ole-Jörgen Persson.

Ole-Jörgen Persson, Moderaternas gruppledare i Järva stadsdelsnämnd.

Ole-Jörgen Persson, Moderaternas gruppledare i Järva stadsdelsnämnd.

Stefan Källstigen

Ni lyfter även Spånga station i ett nytt uttalande i stadsdelsnämnden, vad vill ni se här?

– Stationen är för liten och sliten. SL måste börja investera i en tillgängligare anläggning. Trängseln riskerar öka ytterligare om inga åtgärder görs, säger Ole-Jörgen Persson.

Inte överens om stationen

Mitt i berättade i fjol att Region Stockholm dömt ut Spånga station sedan tidigare. I regionens länsplan för transportinfrastruktur för 2022–2033 beskrivs stationen ha "funktionella brister som varken klarar av dagens eller framtidens resenärsströmmar" och att förändringar "krävs".

Men SL och staden är inte överens om vem som bär ansvaret för att modernisera stationen. Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) hävdar att det är glasklart att regionen åtminstone ansvarar för en ny bussterminal.

Spånga station.

Spånga station.

Filip Magnusson

SL menar å sin sida att Stockholms stad måste driva frågan om framtidens station, men att SL kan vara med och stötta arbetet.

I dag finns 8 000–9 000 på- och avstigande vid Spånga station dagligen. Om mindre än tio år förväntas 8 000 fler människor bo i stadsdelen.

ENKÄTFRÅGA: Hur tycker du kollektivtrafiken fungerar?

Volkmar Kettnaker från Bromsten hade gärna sett tätare busstrafik i nordvästra Stockholm, men tycker det fungerar smidigt när han reser. "Det är en avvägning vad vi ska lägga skattepengarna på", säger han.

Volkmar Kettnaker från Bromsten hade gärna sett tätare busstrafik i nordvästra Stockholm, men tycker det fungerar smidigt när han reser. "Det är en avvägning vad vi ska lägga skattepengarna på", säger han.

Filip Magnusson

Volkmar Kettnaker, 83, Spånga

– Jag tycker faktiskt att det fungerar bra när man tar den. Nu tar jag ofta bilen och jag hade inte haft något emot tätare bussturer, men det handlar om skattepengar och man kan inte få allt då.

Azim Mufti från Spånga tycker att t-banan ofta funkar bra, men att bussarna är lite väl sena ut från Spånga station ibland. "Men pendeltåget ska vi inte prata om, det är ju rena cirkusen. Där hade det verkligen krävts fler tåg och mindre förseningar."

Azim Mufti från Spånga tycker att t-banan ofta funkar bra, men att bussarna är lite väl sena ut från Spånga station ibland. "Men pendeltåget ska vi inte prata om, det är ju rena cirkusen. Där hade det verkligen krävts fler tåg och mindre förseningar."

Filip Magnusson

Azim Mufti, 50, Spånga

– T-banan går som den ska, men för bussarna tar det ibland ett tag att komma iväg i tid för. Men pendeltåget och ersättningsbussarna, oj, där finns mycket att göra. Jag pendlar dagligen i nordvästra Stockholm och har klagat på SL mycket kring hur tågen fungerar.

18-åriga Emilia Tesfai anser att bussarna ibland lämnar hållplatserna för snabbt. "Det är ett större problem än förseningar, att de verkar så stressade att komma iväg. Jag kan inte säga att jag är missnöjd med turtätheten annars", säger hon.

18-åriga Emilia Tesfai anser att bussarna ibland lämnar hållplatserna för snabbt. "Det är ett större problem än förseningar, att de verkar så stressade att komma iväg. Jag kan inte säga att jag är missnöjd med turtätheten annars", säger hon.

Filip Magnusson

Emilia Tesfai, 18, Vällingby

– Jag tycker ibland att bussarna faktiskt lämnar hållplatserna för snabbt, att det är ett större problem än förseningar. Jag åker mest buss på sträckan Bromma-Spånga och tycker det funkar rätt bra, är inte missnöjd med turtätheten.

18-åriga Ishanya Datta, Vällingby, är tveksam till om fler avgångar på 179:an kommer ge något. "Det är ju redan tätt mellan avgångarna i dag. Det är mer pendeltåget som borde gå oftare, kan jag känna.

18-åriga Ishanya Datta, Vällingby, är tveksam till om fler avgångar på 179:an kommer ge något. "Det är ju redan tätt mellan avgångarna i dag. Det är mer pendeltåget som borde gå oftare, kan jag känna.

Filip Magnusson

Ishanya Datta, 18, Vällingby

– Oftast fungerat t-banan och bussarna bra när jag åker. Det är klart man hade velat se fler avgångar på 179:an, men det är redan tätt i dag och frågan är om det ens går att få in fler turer? Och pendeltåget borde väl gå oftare.

Shiba Lundström, 36, från Vällingby är nöjd med kollektivtrafiken. Hon tar mest bussen mellan Vällingby och Hässelby villastad och tycker det fungerar smidigt. "541:an tycker jag går tillräckligt ofta", säger hon.

Shiba Lundström, 36, från Vällingby är nöjd med kollektivtrafiken. Hon tar mest bussen mellan Vällingby och Hässelby villastad och tycker det fungerar smidigt. "541:an tycker jag går tillräckligt ofta", säger hon.

Filip Magnusson

Shiba Lundström, 36, Vällingby

– Jag måste säga att jag är nöjd faktiskt. Jag åker främst buss 541 mellan Vällingby och Lingonrisgränd i Hässelby villastad och är faktiskt nöjd med turtätheten.