Fler och bättre cykelbanor på Östermalm är en välkommen satsning. Till en viss gräns.

Det menar den politiska majoriteten i Östermalms stadsdelsnämnd som nu protesterar mot flera av trafikkontorets förslag på nya och förändrade cykelstråk i stadsdelen.

Det handlar framför allt om ett nytt huvudstråk från Strandvägen, längs med Styrmansgatan och vidare längs med Östermalmsgatan via Karlaplan.

– I grunden är vi positiva till att det finns en cykelplan i staden, och att det byggs nya cykelbanor på Östermalm – inte minst i Norra Djurgårdsstaden, säger Andrea Hedin (M), ordförande i stadsdelsnämnden.

– Däremot vill vi att man ska vara försiktig med att anlägga nya huvudstråk där man tar gatuutrymme och parkeringsplatser i anspråk.

När det gäller Östermalmsgatan hänvisar hon till det befintliga, närliggande stråket på Karlavägen.

– Vår bedömning är att det går bra att cykla på Östermalmsgatan utan att anlägga ett huvudstråk.

Cyklar överallt

Östermalmsbon Julia Grape håller med. Hon berättar att hon nästan alltid cyklar vart hon än ska, och nästan aldrig åker kollektivt.

– Det funkar bra att cykla på Östermalm så som det är. Här på Östermalmsgatan är det inte så mycket bilar.

Elisabeht Grönquist har ett annat perspektiv på samma fråga. Precis som Julia Grape cyklade hon mycket i stan förr, men i dag vågar hon inte.

– Jag tycker absolut att det ska vara cykelbana här. Många unga tänker nog ”jag klarar mig ändå”. Men för äldre har det stor betydelse. Om det fanns bättre cykelbanor skulle jag absolut börja igen.

Stockholm stads cykelplan slår fast att man ska planera för en mångfald av cyklister, där ”8-åringar och 80-åringar” känner sig trygga.

Det innebär inte nödvändigtvis att bygga så många cykelbanor som möjligt, menar Andrea Hedin.

– Säkra cykelvägar är väldigt viktigt, och där prioriterar vi att göra övergångar och korsningar säkrare. I dag finns det cykelbanor som tar tvärt slut, det vill vi att trafikkontoret ska prioritera.

Cykla mot enkelriktat

I sitt yttrande på senaste stadsdelsnämnden vänder sig majoriteten även mot att cyklister ska prioriteras framför andra trafikanter.

Att cykla mot enkelriktat, eller förslaget om högersväng mot rött, är förmåner som kan slå mot andra trafikanter, menar de – speciellt sårbara grupper av fotgängare som barn, äldre och funktionsnedsatta.

– Vi har fått en del synpunkter på det. På Östermalm finns många smala, mörka gator där det kommer cyklister i hög hastighet mot körriktningen. Det kan upplevas som obehagligt.

Tycker du att Stockholms stads cykelsatsningar har genomförts på bekostnad av andra trafikslag?

– Ja på vissa sträckor har andra blivit lidande, man måste kunna ta sig fram även med bil och till fots på ett säkert sätt.

Tror du att det kan uppfattas som att ni motarbetar cykelsatsningarna?

– Jag hoppas att vi kan förmedla att vi är positiva till cykelbanor i stadsdelen, och att alla ska kunna cykla, men att vi ibland behöver prioritera hur gatornas utrymme ska användas, säger Andrea Hedin.