Mitt i har tidigare berättat om epa-ungdomarna i Järfälla. Kommunpolisen Magnus Nilsson säger att problemet med epor i Järfälla inte alls är lika utbredda som det är med buskörningar med mopeder och elsparkcyklar.

– Det är klart att man vet att människor blir irriterade på dem, de blir ju bromsklossar i trafiken. Men de är inget utbrett problem i Järfälla, säger kommunpolisen Magnus Nilsson.

Men olyckor sker. Magnus Nilsson berättar om en olycka som skedde i somras där en bilförare på Stäketleden i Järfälla blev påkörd bakifrån av en epa-traktor. Misstankarna där var att epa-traktorn gick betydligt fortare än den tillåtna.

– Efteråt var epa-traktorn så demolerad att den inte gick att provköra. 

Lätta att trimma 

Efter en lagändring 2020 blev det enklare att göra om vanliga bilar till a-traktorer, och det är också en förklaring till varför fordonstypen ökat rekordartat i landet. Med de nya reglerna är det möjligt att begränsa hastigheten elektroniskt.

– Det är därför vi ser fler Porsche Cayenne och BMW:s med trianglar nu. Men med den nya tekniken är det också förhållandevis enkelt slå av strypningen och vips så har du bil med 500 hästar. Är du 15 år så kan det gå riktigt åt helvete.

Han är försiktigt positiv till EU:s nya regler om höjd åldersgräns.

– Ett år hit eller dit vad gör det kan man fråga sig. Jo, men hela tiden pågår det en mognadsprocess från att vara barn till att bli vuxen, och då spelar ett extra år roll. Med risk för att få alla femtonåringar emot mig nu så kan jag känna att en 16-årsgräns för den här typen av fordon inte är orimligt.

Förenat med större risker

För med tyngre fordon kommer också större risker.

– Som femtonåring kan man sladda runt på mountain bike på förmiddagen, ta moppekort på lunchen och hoppa in i en SUV som väger 2,5 ton på eftermiddagen. Men när du sätter dig i ett sånt fordon kan du inte ha någon lekmentaliteten kvar. Då är du i ett vuxet sammanhang och har du inte koll kan det bli riktigt farlig.