Att ta sig fram på elsparkcykel har blivit allt vanligare. Ett smidigt transportmedel å ena sidan, å andra sidan förenat med olycksrisk.
De senaste åren har antalet olyckor på elsparkcyklar som krävt sjukhusvård ökat med 34 procent, och därmed nått rekordnivåer i Järfälla, visar statistik från nyhetsbyrån Newsworthy.
Riskfylld förarstil
Var tredje som skadas är under 25 år. Vanligast är singelolyckor, berättar Staffan Berge Holmbom, statistiker på Transportstyrelsen.
– Man kör omkull helt enkelt. Det räcker med en ganska liten ojämnhet i marken eftersom hjulen är så små. Vi ser mycket skador i ansiktet och huvudet men också handleder, axlar och knän.
Men det är inte själva elsparkcykeln, utan förarens åkstil som är den främsta riskfaktorn. Staffan Berge Holmbom hänvisar till en rapport från Chalmers tekniska högskolan som kom i våras.
– Om man kör med en hand, åker flera på ett fordon eller gör annat under tiden, kanske använder telefoner, då ökar olycksrisken.
Det är inte klarlagt om barn och unga är överrepresenterade när det gäller olyckor eller om de helt enkelt är de som använder elsparkcyklarna mest.
– Det verkar inte vara så att elsparkcykeln ersatt cykeln, i stället verkar det vara en ny grupp som tidigare kanske gick eller åkte kollektivt. Mikromobilitet och att folk rör sig fritt är bra, men vi behöver minska antalet skadade, konstaterar Staffan Berge Holmbom.
Insatser vid skolor
Som en del av polisen och Järfälla kommuns gemensamma medborgarlöften är trafiksäkerhet, bland annat kopplat till elsparkcyklar, en av punkterna där det riktas insatser.
Järfällas kommunpolis Ida Dehnisch berättar att fokus framför allt legat i centrummiljöer och i anslutning till skolor.
– Problematiken med elsparkcyklar har funnits länge, och är inte unikt för Järfälla. Det många medborgare upplever att folk kör för fort, kör på gång- och cykelvägar och att man kör ansvarslöst utanför skolor.
Nyligen har polisen i Järfälla genomfört en trafikinsats med fysiska kontroller riktade mot tvåhjulingar.
– Vi kollar om de kör trafiksäkert, om alla delar sitter där de ska och om de är trimmade eller liknande.
Viksjö är ett av de områden där det rapporteras in flest klagomål.
– Det är många som tycker det är obehagligt med mopeder och elsparkcyklar i Viksjö centrum. Det är också ett sådant område där allmänheten är bra på att höra av sig. Under perioder har även Jakobsbergs centrum och Söderhöjden varit sådana områden.
När det upptäckts brister i kontrollerna har böter utfärdats och polisen har kontaktat vårdnadshavare om personen är minderårig. Vid trafikbrott kan anmälan om till exempel olovlig körning upprättas.
Kommunpolis Ida Dehnisch. Som en del av arbetet har polisen tillsammans med Järfälla kommun skickat ut informationsblad till barn och vårdnadshavare om vad som gäller i trafiken för mopeder och elsparkcyklar.
Erik Lejdelin
I dag har Järfälla kommun inget avtal med någon elsparkcykelleverantör. Tidigare har Voi varit leverantör i Barkarbystaden, men avtalet bröts i samband med covid-19 år 2020.