Planerna på en ny idrottshall i Storängsbotten presenterades redan 2012.
Sedan dess har pendeln svängt fram och tillbaka i takt med maktskiften och stora infrastrukturprojekt. De senaste åren har det varit tyst kring planerna, och det har funnits en besvikelse inom den lokala idrottsrörelsen som satt stort hopp till projektet.
– Jag kan hålla med om att det har flugit lite under radarn. Eftersom det är ett komplicerat projekt har vi inte velat slå på stora trumman och invagga folk i falska förhoppningar, säger Magnus Andersson, slottsfogde på Kungliga Djurgårdsförvaltningen.
Den röda linjen visar en ungefärlig avgränsning av området. Den planerade idrottshallen ska ligga till vänster (väster) om tennishallen.
Men nu kan Mitt i berätta att planerna på en helt ny idrottshall bredvid Kungliga tennishallen i allra högsta grad är levande. Även om det finns en del frågetecken att räta ut är målet fortfarande att gå ut med ett konkret förslag innan sommaren 2024.
– Det är underbara nyheter, vi har försökt få till det här i 15 år, säger Djurgårdens Magnus Berthling när Mitt i ringer upp.
Ingen permanent hall
Den nya hallen är tänkt att ligga parallellt med spåren och Norra länken, och därmed fungera som en bullervall mot trafiken. Hur den ska utformas är ännu inte bestämt. Men klart är att på grund av reservatet för Östlig förbindelse måste det bli en temporär lösning i stil med den tillfälliga saluhallen som stod på Östermalmstorg.
– Man måste vara beredd på att plocka bort den om 10-12 år om planerna på motorleden blir verklighet, säger Magnus Andersson.
Kan bli fin ändå
Han påpekar att även om en tillfällig byggnad aldrig kan bli lika gedigen som en permanent kan den ändå bli både fin och funktionell.
– Det är inte ovanligt att idrottshallar och utställningshallar byggs så. Det finns gott om fina förebilder, tänk bara på Stockholmsutställningarna 1897 och 1930 här på Djurgården. I Storängsbotten kan man tänka sig att det blir en träbyggnad men av modernt snitt.
Marken i Storängsbotten kan behöva grävas upp om planerna på motorvägen Östlig förbindelse blir verklighet.
Malin Lövkvist
Östlig förbindelse är inte den enda utmaningen i området. Som namnet antyder är Storängsbotten en lågpunkt med lerjord, och markförhållandena är besvärliga. Dessutom ska Trafikverket bredda bangården precis bakom Kungliga Tennishallen med ett femte spår, för att kompensera för att de spår som viker av söderut mot Frihamnen tas bort.
– Det femte spåret påverkar också byggrätten. Det här projektet ligger maximalt komplicerat till.
Hoppas på plats för publik
Magnus Berthling på Djurgården innebandy är ett av språkrören för ett lokalt upprop om fler idrottsytor i Östermalms stadsdelsområde. Han hoppas att föreningarna får vara med och påverka bygget av den nya hallen.
– Ett starkt önskemål är att det ska bli en arena med viss publikkapacitet, för runt 500-1000 åskådare. Det finns det ett stort behov av. Vi bidrar gärna med vår kunskap och erfarenhet om hur man utformar en bra anläggning.