Sju veckor med ersättningsbussar är över. Nu är det åter två spår mellan Hökarängen och Farsta.

I höst fortsätter arbetet med de nya tågspåren mellan Hökarängen och tågdepån i Högdalen under jord.

”I tunneln ska vi nu börja bygga spåranläggningen för tunnelbanetågen. Det ska bli två spår i tunneln, från tunnelmynningen söder om Hökarängen och till Högdalsdepån. Därefter ska vi bygga uppställningsplatser i det utsprängda bergrummet vid sidan om spåren”, skriver Emma Sahlman, pressansvarig för nya tunnelbanan, i mejl till Mitt i.

Så här såg det ut när Mitt i fick hälsa på under arbetet med tågtunneln i maj 2023.

Så här såg det ut när Mitt i fick hälsa på under arbetet med tågtunneln i maj 2023.

Angie Gray

Arbetstunnel blir servicetunnel

Parallellt pågår arbetet med att göra klart i arbetstunneln som går ner under jord från Örbyleden. Den kommer att bli kvar och användas som servicetunnel i framtiden.

Ovan jord arbetas det med att återställa markytorna runt arbetsplatsen i Hökarängen. Men det dröjer till början av nästa år innan avstängda gång- och cykelvägar öppnas upp.

Ännu en avstängning

Så till den tråkiga nyheten för Farstaborna: Nästa sommar stängs tågtrafiken av på nytt. Dock inte hela vägen från Skärmarbrink som i år.

”Vi behöver stänga av tunnelbanan även nästa sommar, bland annat för att bygga en bullerskärm. Avstängningen planeras till åtta veckor, med start efter midsommar och den blir mellan Hökarängens station och Farsta strand.”, skriver Emma Sahlman.

Bullerskärmen blir cirka 250 meter lång och byggs från den nybyggda tunnelmynningen i riktning mot Hökarängens station, mellan spåren och Lingvägen.

Visionsbild av tunnelmynningen i Hökarängen. Till vänster om spåren, mot Lingvägen, ska en bullerskärm byggas.

Visionsbild av tunnelmynningen i Hökarängen. Till vänster om spåren, mot Lingvägen, ska en bullerskärm byggas.

Region Stockholm/WSP

Här stängs kollektivtrafiken av nästa år

Redan nu planerarar SL för stora avstängningar nästa år, bland annat i tunnelbanan. På vissa ställen kan det blir kraftigt reducerad trafik.

Såhär beskriver SL planerna:

Gröna linjen

Sommaren 2026 kan tunnelbanetrafiken mellan Hökarängen och Farsta strand behöva stängas av under flera veckor, på grund av pågående arbeten med anslutningsspår till Högdalsdepån. Trafiken ersätts då med buss. 

Tunnelbanetrafiken förbi Odenplan kommer fortsätta att påverkas av utbyggnaden av Gröna linjen till Arenastaden under 2026.

Det ena spåret mellan Odenplan och Sankt Eriksplan behöver troligen stängas av vilket medför kraftigt reducerad trafik genom delar av innerstaden. Arbetet planeras till perioder med lägre resande, i första hand till sommaren. 

Röda linjen

Sträckan Västertorp-Fruängen stängs av för tunnelbanetrafik under cirka två-tre veckor under sommaren 2026. Trafiken ersätts med buss. Orsaken är Stockholms stads arbeten med en gång- och cykeltunnel under tunnelbanespåren nära Fruängen. 

Blå linjen 

Sträckan T-centralen-Kungsträdgården stängs av för tunnelbanetrafik under cirka åtta veckor sommaren 2026. Orsaken är arbeten med utbyggnaden av tunnelbanan söderut från Kungsträdgården.

Resenärer hänvisas till alternativa resvägar som Spårväg City och ordinarie busslinjer.

Tvärbanan och Lidingöbanan 

Trafikförvaltningen planerar att utföra underhållsarbeten mellan Stora Essingen och Sickla under åtta veckor.

Det blir också underhållsarbeten på Nya Lidingöbron vilket påverkar Lidingöbanan under sex veckor. I båda fallen saknas uppgifter om när arbetena ska göras eller hur stora konsekvenserna blir.

Det blir kraftigt reducerad trafik vid Odenplan nästa sommar.

Det blir kraftigt reducerad trafik vid Odenplan nästa sommar.

Här stängs tunnelbanan av nästa sommar

Kraftigt reducerad trafik ✔ Ersätts med buss ✔ Längsta avstängningen: Åtta veckor