Avarn Security AB, som på uppdrag av trafikkontoret ansvarar för delar av parkeringsövervakningen i Stockholms stad, misstänks ha fakturerat staden på ett felaktigt sätt under två års tid. Det visar säkerhetsbolagets internutredning.
I början av sommaren upptäcktes det att samma arbetstimmar fakturerats både till trafikkontoret och till Stockholm Parkering – något som inte är tillåtet. Dessutom har staden debiterats för pass där parkeringsvakter inte varit i tjänst.
Nu när Avarns utredning är klar visar det sig att kommunen totalt betalat ut 2,7 miljoner kronor för parkeringsvakter som inte fanns, vilket motsvarar cirka 6 500 timmar, vilket DN var först med att rapportera.
Förutom att betala tillbaka beloppet så åläggs bolaget vite på 800 000 kronor för att inte ha upprätthållit gällande avtal. Totalt kräver staden Avarn på minst 3,5 miljoner kronor.
Stockholms stad har polisanmält Avarn för bedrägeri.
"Djupt olyckligt"
När fusket uppdagades stängde Avarn Security med omedelbar verkan av tre chefer som man menar varit inblandade.
De aktuella cheferna har nu avskedats och parkeringsbolaget ska ha lämnat in en polisanmälan om trolöshet mot huvudman.
"Utredningen hos polisen är pågående och således avvaktar vi den fortsatta rättsliga processen. Dialogen med Trafikkontoret fortsätter med fokus på fortsatt leverans och de åtgärder som vi i utredningen konstaterar är nödvändiga för att säkerställa att vi inte blir utsatta för något liknande igen", skriver Jennie Sörman HR-direktör på Avarn Security i ett mejl.
Stockholms stad har inlett en egen extern utredning av händelsen som väntas vara klar inom några veckor.
– Det är djupt olyckligt. Det handlar dels om brist på egenkontroll hos Avarn men sen ska vi också vara självkritiska. Framöver kommer vi titta ännu mer detaljerat på tidrapporteringen, säger Josefine Mittermaier, enhetschef på trafikkontoret.
Bolaget fortsätter arbeta
Enligt henne ska bolaget ha skärpt sin interna kontroll efter stadens krav och planerar betala tillbaka beloppet. Tills vidare kommer Avarn att fortsätta sköta parkeringstjänster åt Stockholms stad.
– Vi vet inte om det kommer att finnas grund att häva avtalet, vi inväntar vår externa utredning innan vi kan ta något beslut. Under tiden fortsätter bolaget att arbeta inom ramen för avtalet, säger hon.
De felaktiga fakturorna ska inte ha lett till felaktiga böter för trafikanter, enligt Stockholms stad.
– Det är ingen som fått en felaktig parkeringsanmärkning, utan det handlar om timmar som inte utförs och fakturerats oss.