Den 1 februari 2024 blir det dyrare att äga en bil för många innerstadsbor.

Då höjs avgiften för boendeparkering i innerstan från 1 100 kronor till 1 600 kronor i månaden. Syftet är att skapa bättre tillgång till just parkeringplatser, enligt trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

– Precis som med trängsel­skatten kan ekonomiska styrmedel ändra vårt beteende och få effekter på efterfrågan. De som inte har alternativ kommer att fortsätta betala, och i gengäld slippa åka runt och leta lika länge efter en ledig plats.

När efterfrågan är större än antalet p-platser måste man reglera det med prissättning, menar han.

– Man behöver prissätta parkering, inte för att få intäkter, utan för att det inte ska korka igen. Då blir det inte bra för någon.

Lenny Clarhäll, 85: "Det där skiter jag i, för jag har slutat köra bil. Mina barn klagar på att det är för dyrt förstås. Men kollektivt fungerar hur bra som helst, och det blir billigare. Vet du hur mycket det kostar att ha bil? Köp något bra för pengarna i stället, miljövänliga aktier eller fonder!"

Lenny Clarhäll, 85: "Det där skiter jag i, för jag har slutat köra bil. Mina barn klagar på att det är för dyrt förstås. Men kollektivt fungerar hur bra som helst, och det blir billigare. Vet du hur mycket det kostar att ha bil? Köp något bra för pengarna i stället, miljövänliga aktier eller fonder!"

Victor Malmcrona

”Parkera i Råcksta”

Förutom att gå, cykla och åka kollektivt slår Lars Strömgren ett slag för att parkera bilen i ytterstaden – även om man bor innanför tullarna.

– Den som inte använder bilen dagligen, utan för att åka till landet på helgerna, kan hyra en garageplats i Råcksta eller Skärholmen. Då slipper man dessutom en del av köerna.

Hushållens utgifter har ökat markant den senaste tiden – är det rätt tajming att göra den här höjningen nu?

– Jag förstår att det här är en märkbar förändring och att det påverkar människor. Men boendeparkering är fortfarande rabatterad i förhållande till vad annan parkering kostar. Och vi har inte höjt avgiften sedan 2016, så styrmedlet har holkats ur.

Ronnie Wester, 82: "Det är en lite väl häftig höjning. Man kan ju nästan inte ha bil i stan längre, men vissa måste ju det. Jag tänker särskilt på oss som är gamla då. Jag har själv min bil i garage, men det är klart att höjningen hade påverkat oss om vi inte hade haft det, speciellt som det är ut just nu. Det är hemskt för dem som måste ha bil, för var de ska göra av den?"

Ronnie Wester, 82: "Det är en lite väl häftig höjning. Man kan ju nästan inte ha bil i stan längre, men vissa måste ju det. Jag tänker särskilt på oss som är gamla då. Jag har själv min bil i garage, men det är klart att höjningen hade påverkat oss om vi inte hade haft det, speciellt som det är ut just nu. Det är hemskt för dem som måste ha bil, för var de ska göra av den?"

Olle Anrell

Billigare för hantverkare

Samtidigt som boendeparkeringen höjs sänks avgiften för nyttoparkeringstillstånd – som kan användas av hantverkare, hemtjänst och transporter – från 27 500 kronor till 25 000 kronor per år.

– Det handlar om att effektivisera näringslivets transporter och att göra det lättare för många som behöver bilen i tjänsten. Jag har aldrig anlitat en hantverkare som inte ondgjort sig över hur svårt det är att hitta en parkeringsplats.

Hardy Nelson, 62 år: "1 600 är mycket pengar, det börjar närma sig vad en garageplats kostar. Dessutom tar man bort parkeringsplatser så det blir ännu mindre plats för bilar på gatorna. Jag hade boendeparkering för länge sedan, men jag har haft garageplats i 20-25 år och den betalar jag 3000 kronor i månaden för. Hade jag haft boendeparkering hade det påverkat humöret. Men man hade fått ta den kostnaden, för behöver du bil måste du ställa den någonstans. Och bor du i innerstan får du väl acceptera att det blir dyrare. Men humöret blir sämre som sagt."

Hardy Nelson, 62 år: "1 600 är mycket pengar, det börjar närma sig vad en garageplats kostar. Dessutom tar man bort parkeringsplatser så det blir ännu mindre plats för bilar på gatorna. Jag hade boendeparkering för länge sedan, men jag har haft garageplats i 20-25 år och den betalar jag 3000 kronor i månaden för. Hade jag haft boendeparkering hade det påverkat humöret. Men man hade fått ta den kostnaden, för behöver du bil måste du ställa den någonstans. Och bor du i innerstan får du väl acceptera att det blir dyrare. Men humöret blir sämre som sagt."

Olle Anrell

Oppositionen kritisk

Beskedet om höjd avgift för boendeparkering är dock långt ifrån okontroversiellt. I sociala medier har frågan väckt blandade och heta känslor.

Oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) kallar höjningen för extrem.

– Det ska gå att bo i innerstaden och ha bil. Men i beslut efter beslut klämmer vänsterstyret åt dem som har bil i de här stadsdelarna. Det handlar ofta om barnfamiljer som redan har tuffa tider ekonomiskt. Det är inte ett Stockholm jag vill ha.

Är det inte ett marknadsmässigt sätt att hitta balans mellan utbud och efterfrågan?

– Grejen är att det inte ökar framkomligheten eller tillgången på parkeringsplatser – de som har bil kommer rimligen att fortsätta ha bil eftersom de behöver den. Du har inte bil i city för att nöjesköra.

Yvonne Melin, 30: "Allt som höjs suger, så är det ju. Jag har en egen parkeringsplats och inte boendeparkering men 1 100 är ju redan mycket pengar."

Yvonne Melin, 30: "Allt som höjs suger, så är det ju. Jag har en egen parkeringsplats och inte boendeparkering men 1 100 är ju redan mycket pengar."

Victor Malmcrona

Färre som betalar

Hur stor effekten blir av de ändrade avgifterna återstår att se. Trafikkontoret mäter beläggningen varje vår och höst, enligt Jacob Jonsson, controller vid trafikkontoret.

– Vi förväntar oss en viss minskning i antal betalande boendeparkerare men det är svårt att säga hur stor denna effekt kan bli. Det kommer sannolikt att ta lång tid innan effekten syns fullt ut, skriver han i ett mejl till Mitt i.