En ny rapport, där ett slumpmässigt urval av journaler och fakturor granskats, visat att 33 procent av tandvårdsåtgärderna inte berättigar till ersättning.

Patienter har fått mer omfattande undersökningar och åtgärder än vad som varit medicinskt motiverat. Eller så har regionen fått betala för åtgärder som inte utförts, till exempel rotfyllning av fler kanaler än som faktiskt rotfyllts.

Behandlade döende

Även personer i livets slutskede har behandlats, trots avrådan.

Problemen uppdagades första gången vid en granskning 2019. Den ledde till att hela 56 procent av fakturorna avslogs. Nu är siffran 33 procent.

Det är fortfarande många som fuskar eller gör fel?

– Ja, det är för dåligt. Dels handlar det om att sköra patienter överbehandlas, men även om underbehandling, där patienter med smärta och värk inte fått hjälp. Det är förkastligt, för till syvende och sist handlar det om patientsäkerhet, säger Karin Fälldin (C), ordförande i folkhälso- och tandvårdsberedningen.

Karin Fälldin (C) är kritisk till att regionen, som betalar för tandvården, inte omfattas av lagen om uppgiftsskyldighet mellan myndigheter. "Vi kan till exempel inte få hjälp av Försäkringskassan eller Skatteverket för att granska tandvården" säger hon.

Karin Fälldin (C) är kritisk till att regionen, som betalar för tandvården, inte omfattas av lagen om uppgiftsskyldighet mellan myndigheter. "Vi kan till exempel inte få hjälp av Försäkringskassan eller Skatteverket för att granska tandvården" säger hon.

Emma Löf Hagström

Sparat 51 miljoner

Omkring 27 000 personer omfattas av den nödvändiga tandvården i regionen. Förra året landade notan på 23 miljoner kronor.

De fakturor som nu granskats motsvarar ett värde om 2,6 miljoner kronor. Regionen kräver tillbaka en miljon av dem.

Sedan granskningen 2019 beräknar regionen att man hållit nere kostnader på 51 miljoner kronor genom de skärpta kontrollerna och kraven.

Samtycke krävs

Till exempel har krav på samtycke från patienten för behandling införts, och den mobila tandvården, där flest fel upptäckts, får inte längre utföra större behandlingar. Och numera finns ett it-system på plats som granskar vården kontiunerligt.

– Region Stockholm har nog den mest utvecklade kontrollen i landet. Men det är staten som reglerar den nödvändiga tandvården, och inte vi som har avtal med vårdgivarna. Så vi kan inte utfärda viten eller stänga av vårdgivare, bara ge anvisningar och vid grova överträdelser göra anmälningar, säger Karin Fälldin.

Fyra av fem tandvårdsräkningar för höga

Tandläkare som utför tandvård för äldre och funktionsnedsatta skickar saltade räkningar till Region Stockholm. Nu kräver regionen tillbaka miljoner av tandvårdsbolagen.

Tandläkare som behandlar personer med rätt till nödvändig tandvård, som äldre eller funktionsnedsatta, skickar saltade fakturor till regionen.

Det visar en granskning av 706 fakturor, inskickade av 139 vårdgivare under 2019.

Fakturorna var på totalt 3,6 miljoner kronor. Över hälften av dem var helt felaktiga och fick därmed avslag av regionen som nu kräver tillbaka 2 miljoner kronor.

Är tandläkarföretagen fifflare, som skor sig på en utsatt grupp patienter?

– Nej, det handlar om slarv, och okunskap, och det gäller både privata företag och Folktandvården. Men att endast 22 procent av de granskade fakturorna är helt godkända är oacceptabelt, säger Karin Fälldin (C), ordförande i tandvårdsberedningen och beställare av granskningen.

Fakturerar för dyrare åtgärd

Ett typiskt exempel är när en skör person behöver få ett hål lagat, och man bara gör en provisorisk lagning av hänsyn till patientens allmäntillstånd, men fakturerar för en vanlig lagning, berättar hon.

Felfaktureringar har varit kända i flera år. Till exempel har 20 profylaxbesök fakturerats för en och samma patient under ett år, för en annan fakturerades smörjning av slemhinnor med sesamolja samt tandborstning, som är egenvård och inte kan debiteras.

Tandvård på döende

Tandvårdsberedningen har också noterat "överbehandling av en skör patientgrupp och att omfattande tandvård har utförts på patienter i livets slutskede".

Studien visar att den vanligaste orsaken till avslag är att den behandling som gjorts inte stämt med det som står på fakturan.

Till exempel har den omfattande, och dyra, behandlingen av tandlossning inte verifierats med diagnosen paradontit.

Dyrare i Stockholm

Totalt skickades 57 765 tandvårdsfakturor för nödvändig tandvård in 2019, för totalt 255 miljoner kronor.

Kostnaden per person och år är högre i Stockholm än i andra regioner, 9 800 kronor, mot rikssnittet på 5 996 kronor.

Det görs också fler lagningar och undersökningar per patient i Stockholm jämfört med andra regioner.

Kanske patienterna här får bättre tandvård?

– Det är inget som finner stöd i undersökningen. Men vi vet att vi når ut till den här patientgruppen bättre än andra regioner, säger Karin Fälldin.

Nu ska alla vårdgivarna få feedback, och krav ska ställas om att utbilda personalen så de fakturerar rätt. Men det räcker inte, menar Vänsterpartiet, som länge drivit frågan:

– Vi vill se en granskning av samtliga fakturor, polisanmälningar mot de som försökt stjäla från skattebetalarna och ett system för nödvändig tandvård som omöjliggör fusk, säger Jonas Lindberg (V).

Vill göra rätt

Vd för det företag som fakturerat för det högsta beloppet, Robeir Saliba på Flexident AB, säger:

– Vi är inga fifflare. Jag har legat sömnlös många nätter över det här. Jag har alltid varit stolt och glad över att känna att vi gör någonting bra för våra äldre och samhället i stort och har alltid förmedlat det till mina medarbetare.

Han säger att det är ett komplicerat regelverk som inte fungerar så bra med den mobila tandvård som de bedriver, och välkomnar att gråzoner nu tas bort.

– Vi måste göra rätt, men också ta betalt för det arbete vi utför, säger Robeir Saliba.

Vi vill inget annat än göra rätt för oss

Här är klinikerna som felat mest

Företagen (med fler än tio granskade fakturor) med högst andel helt underkända fakturor:

Nova Smile Dental AB: 11 av 12 fakturor, 92 procent. Fakturorna uppgick till 69 438 kronor.

Distriktstandvården Sverige AB: 38 av 55 fakturor, 69 procent. Fakturorna uppgick till 227 728 kronor.

Delectus Dental AB: 27 av 39 fakturor, 69 procent. Fakturorna uppgick till 80 981 kronor.

FG Dental Care AB: 9 av 15 fakturor, 60 procent. Fakturorna uppgick till 60 604 kronor.

LA Romain AB: 8 av 15 fakturor, 53 procent. Fakturorna uppgick till 34 022 kronor.

HF Oral Care AB: 48 av 92 fakturor, 52 procent. Fakturorna uppgick till 360 550 kronor.

Folktandvården Stockholm AB: 21 av 57 fakturor, 37 procent. Fakturorna uppgick till 440 158 kronor.

AMA Dental AB: 11 av 30 fakturor, 37 procent. Fakturorna uppgick till 112 090 kronor.

Swedish Dental Shahnavaz AB: 18 av 52 fakturor, 35 procent. Fakturorna uppgick till 255 855 kronor.

Flexident AB: 28 av 89 fakturor, 31 procent. Fakturorna uppgick till 742 862 kronor.

Nödvändig tandvård ges till personer som inte själva har möjlighet att bekosta tandvård, ofta personer på äldreboenden och i annan omsorg, och avser tandvård som påtagligt förbättrar personens förmåga att äta eller tala.

Personerna har rätt att själva välja vårdgivare och betalar samma avgift som för besök på vårdcentralen, och högkostnadsskydd gäller.

Källa: Region Stockholm