– Chilin går alltid bra. Även i dag, säger Calle Sagliesi när han slänger ihop en papplåda med långkokt chili på högrev, majsnachos, pico de gallo och inlagd chili.

Vi befinner oss på Sjövikstorget i Årstadal. Vinterfredagen är svinkall.

Calle Sagliesi på Fred's food truck säljer fish tacos till kunde Johan Nordström. "Jag tycker bara det är trevligt med food trucks, kanon att det finns så nära arbetsplatser", säger Johan.

Calle Sagliesi på Fred's food truck säljer fish tacos till kunde Johan Nordström. "Jag tycker bara det är trevligt med food trucks, kanon att det finns så nära arbetsplatser", säger Johan.

Stefan Källstigen

På denna sida Årstaviken har antalet bostäder och kontor exploderat de senaste 20 åren.

– Vi gillar platsen. Vanligtvis, säger den huttrande kompanjonen Fredrik Melin som står utanför vagnen i den råa snålblåsten. Han gungar för att hålla värmen. Mobiltelefonen ringer i ett.

– Behöver vi högrev till nästa vecka? frågar han Calle med luren i ena örat.

Calle Sagliesi på Fred's food truck tycker det finns hål att fylla på den rullande matscenen i stan. "Bra jäkla dönerkebab saknas. Och riktigt bra, tyska korvar", säger han.

Calle Sagliesi på Fred's food truck tycker det finns hål att fylla på den rullande matscenen i stan. "Bra jäkla dönerkebab saknas. Och riktigt bra, tyska korvar", säger han.

Stefan Källstigen

Mycket folk ute är det inte. Men några stannar till och beställer. Andra tittar nyfiket för att sen gå vidare.

Avgift återinförd

Fredrik rullade ut Fred's food truck i stan redan för tio år sedan ochbrukar stå i Hässelby. Det har gått bra sedan 2013.

– Vi gjorde vår bästa november och december någonsin i fjol.

Hässelby, Danderyd, Haninge, Ekerö, Upplands-Bro, Liljeholmen och Hammarby sjöstad är förorter som Fred's food truck återkommande åker till. Köket har man i Årsta.

Hässelby, Danderyd, Haninge, Ekerö, Upplands-Bro, Liljeholmen och Hammarby sjöstad är förorter som Fred's food truck återkommande åker till. Köket har man i Årsta.

Stefan Källstigen

Maten på fyra hjul tycks generellt stå sig stark i Stockholm. Statistiken visar att intresset att driva vagnarna ökar.

Läs mer: Stockholms stad anser inte att man stoppar food trucksen

Men det har blivit dyrare att sälja maten.

Food trucks-ägarna slapp nyttoparkeringsavgiften på 30 000 kronor under pandemin. Den är tillbaka sedan årsskiftet – samtidigt som inflationen bara ökar och lågkonjunkturen drar in. Vad det får för betydelse är det ingen som vet än. Våren är tidpunkten då vagnarna i vanliga fall börjar rulla ut i stora tal.

– Vi har behövt höja priset på varje portion med fem kronor. Men personligen anser jag inte att avgiften är ett hinder om du har en fungerande verksamhet. Däremot finns annat som bromsar. Som att flera platser i city är stängda för oss, säger Fredrik.

"Man såg allt fler nykomlingar ute på stan i fjol," säger Calle inifrån vagnen apropå att intresset att driva matvagnarna stadigt ökat.

"Man såg allt fler nykomlingar ute på stan i fjol," säger Calle inifrån vagnen apropå att intresset att driva matvagnarna stadigt ökat.

Stefan Källstigen

Vill se fler platser

Sturegatan intill Humlegården och torget vid Nybroplan vore utmärkta platser för utökad matförsäljning, menar han.

– Vagnarna skulle skapat mer liv och rörelse. Vi befinner oss i en tid där det behövs. Både de som bor där, jobbar där och besöker platserna skulle få ett större utbud av mat. Men staden säger nej, baserat på en jättegammal regel om att ytor där inne inte ska tas upp för tillfällig försäljning, säger Fredrik.

Läs mer: https://www.mitti.se/nyheter/c-vill-slopa-avgifterna-for-food-trucks-under-inflationen-6.19.74901.71c1b8f410

– Vi kan bara hoppas staden tänker om där.

Bara några minuter från Sjövikstorget träffar vi 26-årige Isabelle Cederblad. Hon öppnade foodtrucken Mackverket 2020 och har stått i både Bromma och Råcksta.

Isabelle Cederblad och hennes familj har stått med sin vagn i bland annat Råcksta och Bromma under de senaste åren, men avgifterna gör att de tvekar kring man ska stå på gatan i år. Här vid sin vagn vid Mackverkets kök på Liljeholmen.

Isabelle Cederblad och hennes familj har stått med sin vagn i bland annat Råcksta och Bromma under de senaste åren, men avgifterna gör att de tvekar kring man ska stå på gatan i år. Här vid sin vagn vid Mackverkets kök på Liljeholmen.

Stefan Källstigen

En matvagn inriktad på stekta mackor på surdeg samt pommes. Uppe bland flerbostadshusen på Liljeholmen har hon sitt kök och driver festvåningen och cateringlokalen Nybohov.

– Jag var kock på Babette och Café Nizza och tog en paus. Ett nytt jobb väntade. Men då kom pandemin, berättar hon där vi står ute vid hennes vagn.

Tvingades ta körkort snabbt

Isabelle förlorade jobbet. Hon tvingades ställa om – och fick med sig familjen på tåget. Bonuspappan Henrik Petterson var konsult inom transportbranschen och köpte in en truck.

– Körkortet tog jag på en intensivkurs, jag hade inget val. En del tänker kanske på ostfrallor eller något när de ser vårt namn, säger Isabelle och skrattar.

Jo, det var en utmaning att få kunder att få upp ögonen för mackor. Men det har blivit ett heltidsjobb för många i familjen.

Osäkert läge. Isabelle Cederblad och hennes Mackverket tvekar på om de kommer stå ute på gatorna i stan i år.

Osäkert läge. Isabelle Cederblad och hennes Mackverket tvekar på om de kommer stå ute på gatorna i stan i år.

Stefan Källstigen

Förra året öppnade familjen pop up-restaurang vid Skanstull, på Klarabergsgatan intill Sergels torg och på Djurgården.

Vill att avgifterna ses över

Men familjen tvekar kring om de ska rulla ut på stan i år.

– Förutom nyttoparkeringsavgiften på 30 000 kronor så tillkommer tillsynen och anmälan till miljö och hälsa på cirka 10 000. Det känns inte i paritet med marknaden och andra samhällstjänster. Det borde ses över, säger Henrik Pettersson.

Har ni höjt priserna på mackorna på grund av inflationen?

– Vi försöker hålla tillbaka prishöjningar. Men det bidrar till ökad press på våra marginaler.