När Katti Moadeli fick ett hyreskontrakt på en studentlägenhet i Tensta torn 2017 blev hon överlycklig. Bostadsmarknaden i Stockholm är tuff, och hon lyckades dessutom få en tvåa. Från hörnlägenheten på tionde våningen kan hon se flera mil bort.
Men redan första veckan i den nya bostaden började problemen, enligt Katti. Hon skulle slänga sopor, och gick ner till återvinningen i källaren.
– Jag gick runt och kollade rätt länge och noggrant på de olika behållarna, eftersom jag inte varit där förut. Sedan slängde jag bland annat en förpackning som hade innehållit kyckling.
Läs även: Bostadsbolaget: "Satt upp kameror för att öka tryggheten"
Några dagar senare hörde bostadsbolaget Åke Sundvall av sig. Enligt Katti sa personen som ringde att hen sett Katti på bilder från övervakningskameran i soprummet, och anklagade henne för att ha smugit omkring och gömt kyckling.
Det hela ledde till att hon blev varslad om att hon skulle vräkas. Efter att ha fått hjälp av Hyresgästföreningen lyckades hon undvika det. Sedan fick hon en faktura på tusen kronor.
– Jag vågade inget annat än att betala, jag ville ju behålla min lägenhet.
När Mitt i kontaktar hyresvärden svarar de att det skulle ha rört sig om en större mängd kött som de fick frakta bort, och sedan utföra en sanering, och att det var notan för den som Katti fick betala.
– Varför skulle jag slänga stora mängder kött? Det är en ren lögn, säger Katti.
Långsam återkoppling
Efter det har Katti upplevt att problemen fortsatt. Hon uppger att det känts obehagligt att bli övervakad i byggnaden.
– Det är klart det kan vara bra med kameror för tryggheten, men folk har berättat att de blivit uppringda när man sett att de haft kompisar eller partners på besök en längre tid, och varnats om att man bara får bo en i lägenheterna, vilket inte ens stämmer, säger hon.
Nu under vintern har det varit kallt i byggnaden. Inlägg i de boendes privata Facebookgrupp, som Mitt i tagit del av, vittnar om att flera av studenterna försökte komma i kontakt med hyresvärden angående kylan, utan resultat. En person skriver att hen kontaktat Åke Sundvall åtskilliga gånger utan respons. "Vad ska vi göra? Vi fryser verkligen".
– Jag låg på Åke Sundvall och bad dem komma och lösa det. Det var 19 grader i min lägenhet, 17 på vissa platser nära fönstren, det var iskallt. Det dröjde en vecka innan de kom, säger Katti Moadeli.
Vägglöss i byggnaden
När en annan hyresgäst, som vill vara anonym, kom hem efter att ha varit borta över jul möttes hon av ett kryp på sängen, och förstod direkt att det var en vägglus.
Hon försökte kontakta bostadsbolaget, som inte svarade, trots att hon ringde sex gånger och mejlade. Hon gjorde även en felanmälan. Till slut kontaktade hon själv Anticimex, som sa att de måste veta vilket försäkringsbolag Åke Sundvall hade innan de kunde göra något.
– Efter ytterligare flera samtal utan svar och väntan fick jag tag på en person. Den sa "jaha, var det du som ringde om vägglössen i går?", men det var ju inte jag eftersom jag aldrig kommit fram. Då förstod jag att fler i huset var drabbade.
Som hyresgäst måste man bo kvar i lägenheten under saneringen, för att "locka ut" vägglössen med sin kropp när man sover.
– Jag sover ingenting, jag är så äcklad. Och saneringen pågår till slutet av mars. Åke Sundvall har nu även ignorerat mina mejl om hyresreduktion i flera dagar. Arrogansen från deras håll är bisarr, säger hon.
Flera oroliga
I Facebookgruppen är många boende nu oroliga över vägglössen, och undrar varför de inte fått någon information om att sådana finns i byggnaden, trots att de verkar spridas.
Hyresgästen som Mitt i pratat med planerar nu att söka nytt boende. Både på grund av hanteringen av vägglössen och andra incidenter.
– Det har till exempel varit märken från en kofot eller liknande på dörren in till min korridor, en skum man har gått och snott tvätt i tvättstugan, och flera inbrott i källaren. Jag fick hela mitt förråd tömt, och efter det har det varit ytterligare inbrott, det ligger kläder och tillhörigheter över hela golven där nere, trots att det var flera veckor sedan.
– Jag gjorde en polisanmälan, de har ju uppenbarligen kameror, men som de verkar använda till allt utom det. Jag har inte hört något, och inte fått något svar på vad de gör för att det här inte ska hända igen. Jag älskar Tensta som område, men det går inte att bo i det här huset längre.