Porten till bostadshuset på Nynäsvägen i Handen står öppen och en slang pumpar ut vattnet på gatan. En skylt meddelar att hissen är ur funktion.
När Mitt i var på plats för ett tag sedan pågick arbetet efter den senaste översvämningen i garaget i hyreshuset.
I juni i år svämmade det över första gången. På väggarna i garaget syns tydligt hur högt vattnet stått här.
– Det var en granne som var nere och körde radiostyrd båt nyligen, säger Sebasthian Warfvinge.
Han flyttade in med sin sambo i den sprillans nya lägenheten i januari, sedan dess har de haft problem med allt från avstängd hiss till trasiga branddörrar som inte går att stänga. Men värst är översvämningarna i garaget.
En omgång var hissen avstängd i sju veckor och grannar med barnvagn fick ta sig upp för de smala trapporna.
– Jag har astma så jag kan inte vistas där nere i mer än någon minut för att det finns mögel där nu, säger Sebasthian Warfvinge om garaget.
Tillsammans med andra grannar har han försökt få kontakt med hyresvärden Sveaviken PM, men utan att få konkreta svar.
Nyligen kom beskedet att det är en grundvattenpump som varit för liten och gått sönder. Den har nu bytts ut, enligt ett meddelande till hyresgäster.
Rätt till kompensation
Sveaviken PM har inte återkommit med svar på frågor om översvämningarna till Mitt i, utan hänvisar till fastighetägaren Hines som köpte fastigheten av Heimstaden i juli.
Hines svarar i ett mejl till Mitt i att problemen fanns innan de tog över ägandet och att de nu har vidtagit flera åtgärder, bland annat installerat ny utrusning för att säkerställa vattenhanteringen.
Övriga frågor, gällande ersättning och orsakerna till problemet har de inte återkommit om.
Enligt Zeljko Kranjec, chef för juridiska enheten hos Hyresgästföreningen, är det framför allt återkommande problemen med hissen som hyresgästerna bör få kompensation för.
– Vi brukar rekommendera hyresvärdar att kompensera hyresgäster. Sedan är det inga stora belopp men det är både plåster på såren och visar goodwill, säger han.
Det brukar då röra sig om en hyresnedsättning på 5-10 procent för perioden.
– Men om det är någon som drabbats hårdare, till exempel om man sitter i rullstol, så kan det vara aktuellt att kräva extra kompensation. Man behöver inte vara vållande eller vårdslös, det räcker med att hyresgästen inte kan nyttja till exempel hissen. I slutändan måste man då kompensera hyresgästen.
Det kan också finnas anledning att få ersättning om man inte kunnat nyttja sin garageplats.
– Hyresgästerna köper ju en tjänst av hyresvärden, och har man inte fått den tjänsten man har betalt för så ska man få avdrag, säger han.
För Sebasthian Warfvinge och hans sambo kommer det för sent.
– Nu söker vi ny lägenhet – vi kan inte bo kvar här, säger han.
Garaget till fastigheten på Nynäsvägen har svämmat över flera gånger.
Anna Ludvigsson