En höstdag var de nio p-platserna på Signe Tillischgatan privata.
Platserna som tidigare varit boendeparkering för bilister i hela området hade försetts med laddstolpar och rutorna får sedan dess endast användas av medlemmar i en av bostadsrättsföreningarna.
Nu ökar trycket på p-platser i kvarteret.
– Det är mycket bilar i Frösunda och svårt att få plats som det är. Då blir det märkligt när parkeringar från den allmänna poolen görs om till privata på det här sättet, säger en boende i området.
Föreningen har förklarat för Mitt i att medlemmarna hade behov fler p-platser, i synnerhet laddbara.
Och de har rätten på sin sida.
Trots att marken har uppfattats och använts som kommunal, och även haft p-övervakning och gatustädning som vilken gata som helst, är det föreningen som äger den.
Föreningarnas mark
Det hela är reglerat i detaljplanen för norra Frösunda. Den visar att en stor del av marken och gatorna ägs av de åtta bostadsrättsföreningarna i stället för av kommunen.
Det är ett faktum som väckt oro i kvarteret för att fler parkeringar ska bli privata, exempelvis på Anders Lundströms gata, där bilarna står tätt när Mitt i tittar förbi.
– Om den parkeringen också blir privat, det kommer bli rena high chaparall. Det är jättedålig stämning här på grund av parkeringssituationen. Den stora frågan är ju hur Solna tänkte när de planerade området?
Det är en undran som delas av David Nordin, tillförordnad chef på tekniska förvaltningen.
– Det hade jag gärna velat veta också. Detaljplanen är från 2003 och jag har inget bra svar på varför man planlagt på det här sättet och gett föreningarna rådighet.
Får inte reserveras
Förutom de nu privata p-platserna på Signe Tillischgatan utgör fyra smågator från Gustav III Boulevard privata parkeringar, vilket är helt enligt reglerna.
Men till skillnad från nämnda exempel är övriga gator, så som Anders Lundströms gata, reglerade i detaljplan att vara allmänt tillgängliga.
Därför tonar David Nordin ned farhågan om att ytterligare parkeringar i området kan komma att privatiseras, även om markägarna, alltså föreningarna, skulle vilja det.
– Gatorna ska vara tillgängliga för alla och inte kan reserveras till endast boende.
Tvist om p-platser
Områdets p-platser är hett villebråd.
Tidigare i år tvistade två föreningar om platser i ett garage vilket ledde till att den ena föreningen, som hyrt hos den andra, kommer att mista de flesta av sina platser.
En som bor i kvarteret säger att situationen blir mer och mer ansträngd.
– Innan man började kasta ut varandra från garage och ta över platser på gatan gick det ganska bra att få parkering. Nu är det bra för få och sämre för många.