Det blir fokus på rock och jazz, men även en del annat kommer att finnas när Bagis Record öppnar på Emågatan den 4 mars. Både gamla rariteter och nya skivor ska samsas i butiken.

– På väggen bakom disken har jag "heta hyllan" med skivor som kostar över 1 000 kronor. De måste jag ha koll på så de inte blir slitna, säger Lars Lindberg och pekar på disken han får låna av utflyttade Flora Retro.

När Mitt i träffar honom pågår jobbet med att ställa i ordning. En del hyllor har ännu inte packats upp. I ett rum står en gammal radiogrammofon som ska komma till användning.

Johanna Wallén

Skivor kommer att finnas i olika prisklasser, men Lars Lindberg räknar inte med att tjäna några grova pengar på butiken. Han är till och med beredd på en förlustaffär.

– Om någon uppfattar butiken som att jag sysslar med näringslivsverksamhet, då har jag fullständigt misslyckats.

Lars Lindberg snabbvärderar reporterns medtagna skivor. Han kollar bland annat på innerkonvolut och små inskriptioner i vinylen.

Lars Lindberg snabbvärderar reporterns medtagna skivor. Han kollar bland annat på innerkonvolut och små inskriptioner i vinylen.

Johanna Wallén

Lars Lindberg har cirka 4 000 skivor i sin privata samling och visar här sin första egenköpta skiva med Keith West köpt 1967 på Tempo i Sundbyberg. "Det finns samlare som har fem gånger fler skivor. Jag försöker hålla ner min samling, lite som att du ansar en gräsmatta"

Lars Lindberg har cirka 4 000 skivor i sin privata samling och visar här sin första egenköpta skiva med Keith West köpt 1967 på Tempo i Sundbyberg. "Det finns samlare som har fem gånger fler skivor. Jag försöker hålla ner min samling, lite som att du ansar en gräsmatta"

Johanna Wallén

Lokalen öppnade allt

Näringsliv bedriver han däremot till viss del i ett bakrum i lokalen som har två dörrar. En dörr går till själva butiken, och en annan leder in i en hall som också angör ett bakrum. Där konsultar Lars Lindberg en del i system kring ekonomistyrning och projektuppföljning, bland annat vid stora byggen som t-banan till Nacka. Han har gått i pension, men inte dragit sig tillbaka helt.

– Jag fortsätter för att jag tycker det är roligt. De pengar jag får in kan jag lägga på skivbutiken.

"Jag tror Bagarmossen är helt rätt för den här butiken" säger Lars Lindberg som upptäckte Bagarmossens förträfflighet när han och frun Carina kom hit för att hjälpa till med barnbarnen. I december gick flyttlasset från Solna.

"Jag tror Bagarmossen är helt rätt för den här butiken" säger Lars Lindberg som upptäckte Bagarmossens förträfflighet när han och frun Carina kom hit för att hjälpa till med barnbarnen. I december gick flyttlasset från Solna.

Johanna Wallén

I Bagarmossen finns barn och barnbarn. Han och frun Carina flyttade hit i december. Och för någon vecka sedan tog han lite slumpmässigt över lokalen på Emågatan. Allt har gått snabbt.

– Det här är ta mig sjutton det roligaste som hänt mig, säger Lars som hittills bara stått på mässor.

En skivnörd

Snön faller och bakom ännu förtäckta butiksfönster plockar Lars Lindberg fram en skiva han inte tänker sälja. Inte heller låtskrivaren John Lennon ville att den skulle säljas.

Det handlar om The Beatles Revolver från 1966. Men detta är exemplar som pangar högt bland skivsamlare och innehåller en något annorlunda mixning av psykedelia-klassikern Tomorrow Never Knows.

– Enligt historiken var det John Lennon som krävde att den skulle stoppas, berättar Lars Lindberg.

The Beatles "Revolver" i en sällsynt och stoppad första upplaga.

The Beatles "Revolver" i en sällsynt och stoppad första upplaga.

Johanna Wallén

Och på tal om revolvrar så förstår ni kanske redan vilken liga han tillhör. Skivnördsligan. Han kallar sig själv "vinylgalen samlare" och har många historier på lager.

På tal om liga kommer han inte tvätta några pengar i butiken. Däremot kommer han att erbjuda vinyltvätt. Så du kan få bort knastret.

– Tvätten väsnas, men skivorna blir som nya, säger Lars och upplyser att reportern borde tvätta en av sina medtagna skivor.

Lars snabbvärderar reporterns vinyl:

The Beatles, Rubber Soul, 1965.

Johanna Wallén

Anders kommenterar: En kompis vaknade upp i ett festivaltält med två skivor han inte minns hur de hamnat där. Jag fick en. Möjligt brott preskriberat.

Lars värderar: Ser ut som en Rubber Soul ska, men är inte original. Dansk pressning. Jag skulle säga 100-200 kronor.

Jefferson Airplane, Jefferson Airplane takes off, 1966.

Johanna Wallén

Anders kommenterar: Ett förgrundsband i 60-talets flower power- och psychvåg. Debutplattan innan det stora genombrottet och Woodstock. Köpt för 100 kronor.

Lars värderar: Den skulle jag vilja ha själv. Det är tysk pressning och på så sätt inte original US-press. Men du har kvar rätt innerficka. Jag tippar på 200-300 kronor.

Nina Simone, Here Comes The Sun, 1971.

Johanna Wallén

Anders kommenterar: En tjej jag mötte på ett kafé 20 år gammal tipsade om souljazz-artisten Nina Simone. Nåt år senare på mässa i Oslo hittade jag denna för 140 kronor. Innehåller klassikern Mr Bojangles.

Lars värderar: Åh! Det är amerikansk pressning och rätt omslag. Men är det original? Sådant kan ta en dag att komma fram till. Jag skulle tro 300-700 kronor.

Reeperbahn, Venuspassagen,1981.

Johanna Wallén

Anders kommenterar: Olle Ljungströms gamla band. Inköpt på loppis i Dalarna för kanske 10-20 kronor.

Lars värderar: Oftast finns skivorna av svenska band inte i så många varianter. Men New wave-banden är på uppgång i pris. Jag har själv två stycken. En hundring tror jag den är värd.

Amason, Sky City, 2016.

Johanna Wallén

Anders kommenterar: Det svenska indiebandet spelade i skivbutik och jag fick mitt exemplar signerat. Glömde basisten Petter Winnbergs krita när jag snackade spelmän med pianisten Gustav Ejstes.

Lars värderar: Den skulle jag vilja ha själv. Det är inga stora upplagor på dessa. Jag tror på 300-500 kronor, men med autografer kan det vara mer.