Vi står uppe på den nya bussgatan och blickar ner mot den högra granhäcken och tomterna nedanför. Då och då får vi gå åt sidan för stora arbetsfordon som ska passera.

– Här är den 1,465 meter för hög. Enligt kartan ska det vara lägre här än där borta i korsningen, det kan man ju se med blotta ögat att det inte är, säger Erik Löfman.

När vi var på samma plats för ett år sedan var här en stor grushög. Grannarna protesterade mot den breda bussgatan som ska gå genom Vidja och tyckte att den var överdimensionerad. Flera får den direkt inpå husknuten.

Men detaljplanen antogs redan 2016. Sedan förra hösten har berg sprängts och den nya bussgatan har börjat byggas.

När Lena och Erik Löfman fick se projekteringskartan reagerade de på de angivna höjderna på ett par ställen.

– De var högre än de är på detaljplanen. Och eftersom jag jobbar inom byggbranschen har jag mätinstrument och mätte höjden själv, säger Erik Löfman.

För dem spelar det stor roll om gatan blir högre.

– Det blir väldigt branta slänter. Man kommer att se rakt in i våra trädgårdar. Vi hade en mäklare här som bedömde att vi förlorar minst 500 000 kronor. Våra grannar som har en obebyggd tomt intill vägen får fyra meter upp till den. De har inga möjligheter att bygga och anlägga en infart efter de normer som kommunen har, säger Lena Löfman.

Det finns ett vattendrag i området och de är också oroliga för översvämningar när det blir så branta slänter ner till tomterna.

Lena och Erik Löfman bor själva i sluttningen nedanför vägen, längs med den nya gång- och cykelvägen som ska ansluta till bussgatan.

Lena och Erik Löfman bor själva i sluttningen nedanför vägen, längs med den nya gång- och cykelvägen som ska ansluta till bussgatan.

Angie Gray

Har inte sökt marklov

Enligt Thomas Silén, projektledare på gatuprojektsektionen, är anledningen till att höjderna ändrats att gatan annars skulle bli för brant för busstrafik.

– Det är en svacka där och när våra projektörer tog fram detaljprojekteringen såg man att gatan inte skulle uppfylla kraven på längdledslutningen. Då fick vi göra justeringar, säger han.

Erik och Lena Löfman anmälde avvikelsen till bygglovsavdelningen i juni. Det visade sig att kommunen inte ansökt om marklov för det här.

Enligt Thomas Silén kommer man att skicka in en marklovsansökan, men inväntar ett antal beslut i domstolar om släntintrång.

Bygglovsavdelningen har inlett ett tillsynsärende.

– Vi kommer att åka ut och titta på hur det ser ut på platsen, säger Sofia Düring Forslund, enhetschef.

Får man börja bygga på något som avviker från detaljplanen innan man har sökt marklov?

– Nej. Samma sak gäller för kommuner som för privatpersoner eller företag. Man får inte börja bygga innan man ansökt om marklov och fått startbesked.

Vad händer om man gör det ändå?

– Om vi kommer fram till att man gjort det så blir det en byggsanktionsavgift. Sedan tittar vi på om vi kan bevilja marklov i efterhand. Om man inte kan få det blir det ett föreläggande om att återställa marken i kombination med vite.

Näktergalsvägen håller på att förvandlas till bussgata.

Näktergalsvägen håller på att förvandlas till bussgata.

Angie Gray

Enligt Sofia Düring Forslund är det ovanligt med marklovsansökningar under ett projekts gång.

– Det vanliga är att man bygger efter de höjder som anges i detaljplanen, säger hon.

Under den tid som vi arbetar med artikeln får Erik och Lena Löfman del av ett yttrande från projektchefen som förnekar att det rör sig om markarbeten. Det som byggts är en tillfällig transportväg enligt honom. Att marken är högre beror på att den förberetts för utbyggnaden.

Erik och Lena Löfman har nu JO-anmält Huddinge kommun.

– Man känner sig så liten. Vi har skrivit till alla politiker, men ingen svarar. Vårt mål är att de ska rätta till höjderna utifrån detaljplanen, det skulle göra stor skillnad för oss, säger Lena Löfman.