Det har länge varit tyst om utbyggnaden av Liljeholmens centrum. Samrådet ägde rum 2021. Först fyra år senare är jätteprojektet ute på granskning – sista chansen för berörda att ge synpunkter.
– Orsaken är att vi väntat in Region Stockholms planering för t-banebygget för att kunna planera. Det var länge osäkert var den nya t-baneuppgången skulle vara, säger Joel Berring, stadsplanerare vid stadsbyggnadskontoret.
Flyttad angöringsgata
För något år sedan kom beskedet att ett nytt stationshus ska byggas, med ingång i Trekantsparken. Det innebar att centrumägaren Citycon och stadsbyggnadskontoret fick tänka om. Den angöringsgata som krävs för ambulanser, brandkår och annat måste flyttas. Den föreslås nu ligga en bit längre in i parken än förut.
– Det innebar i sin tur att vi fick ta bort de två bostadshus som vi planerat mellan angöringsgatan och parken. Vi ville inte ta mer av parken. Nu blir det ett mindre intrång i den, säger Joel Berring.
De tänkta bostadshusen, 12 och 16 våningar höga, fick hård kritik av bland andra Skönhetsrådet, lokalbor och Hägerstens hembygdsförening, bland annat för de skulle skugga parken. Nu är de alltså borta.
– Så här blir det också ett bättre möte mellan centrum och park, med möjlighet till uteserveringar mot parken, säger Joel Berring.
Planförslaget sett från Trekantsparken. Husen är högst mot Nybohovsbacken och trappas ner mot Liljeholmstorget (Stationshusets tillbyggnad inte i förslaget).
Locka, Reflex arkitekter, Topia landskapsarkitekter, Wester+Elsner arkitekter.
Ingen förskola på tak
Borta är också idén om en förskolegård på ett höghustak, med bullerplank runt om.
– Det förslaget fick så mycket kritik av vi tog bort det. Nu blir det en förskola vid Hojgränd med gård mot parken, säger Joel Berrring.
Centrumutbyggnaden har krympts med 15–20 procent sedan 2021, också det på grund av kritik under samrådet. Men utbyggnaden blir ändå stor. Dagens bastanta kontorsbyggnad, som bland annat rymmer vård, ska växa med tre våningar.
Överdäckad tbana
Men framför allt blir det nya hus. Planen är att däcka över tunnelbanan och bygga fyra husvolymer där plus en byggnad i sydväst, mot Nybohovsbacken. Mellan husen ska en inglasad inomhuspassage löpa, där man kan gå från Liljeholmstorget till Nyhohovsbacken. Där vill man skapa en entréplats, kopplad till den nya angöringsgatan.
– Den nya entréplatsen ska avlasta Liljeholmstorget från trafik. Det är till exempel många taxibilar och färdtjänstbilar som stannar på torget nu, säger Joel Berring.
Så här är tanken att Liljeholmstorget ska se ut, efter utbyggnaden. T-banan är överdäckad med nya byggnader och dagens kontorsbyggnad har växt tre våningar.
: Locka, Reflex arkitekter, Wester+Elsner arkitekter.
14 våningar som högst
Tanken är att bottenvåningarna i de nya husen ska fyllas med butiker och annan service medan de övre våningarna ska rymma bland annat hotell, kontor, kultur och vård. Det högsta huset blir 14 våningar, det lägsta sju.
– Det blir en tydligare trappning än i dag, med högre hus mot Nybohov och lägre mot Liljeholmstorget, säger Joel Berring.
Enligt plan ska bygget pågå 2026–32. Men det blir mer utmanande än man först trott.
– Tunnelbaneprojektet har gjort utbyggnaden av Liljeholmens centrum mer komplex. De två byggena kommer att pågå samtidigt och behöver samordnas, säger Joel Berring.