Här och var verkar originalgolven ligga kvar. På andra ställen syns att golven har bytts ut.

Jonas Lundqvist, driftingenjör på Stockholms stads fastighetskontor, tänder en ficklampa. Elektriciteten är avstängd, trapphuset upp till vinden ligger i mörker.

Vinden vittnar om skolans ålder, inte minst golvplankorna som ser ut att ha utgjort golv sedan invigningen för drygt 100 år sedan.

Vinden vittnar om skolans ålder, inte minst golvplankorna som ser ut att ha utgjort golv sedan invigningen för drygt 100 år sedan.

Mikael Andersson

Väl på vinden är den instängda lukten påtaglig. De omålade golvplankorna ser ut att ha legat här sedan byggnaden invigdes för drygt 100 år sedan.

Tidigare har vi gått i korridorer och i trånga utrymmen där dörrar antingen stått på glänt eller har hängts av.

El, vatten och avlopp är sedan länge urkopplat.

I byggnaden vimlar det av korridorer, liksom av dörrar som står på glänt eller har hakats av.

I byggnaden vimlar det av korridorer, liksom av dörrar som står på glänt eller har hakats av.

Mikael Andersson

Däremot fungerar larmet och värmen.

Vi befinner oss i det som tidigare varit Bällstalundsskolan, en byggnad som ligger i vägkorsningen mellan Travbanevägen och Bällstavägen.

Mer centralt läge får den som letar efter ett centralt läge i Bromma leta efter.

Ödslig känsla

Några kraftfulla stenkast söderut och du befinner dig på Bromma flygplats, några lika kraftfulla stenkast österut och den som kastar stenen befinner sig inom några år på en av tvärbanans nya stationer som håller på att byggas.

Ändå ger platsen och byggnaden känslan av att ligga i ingenstans.

Det mesta av interiören har rivits ut. I det som tidigare har varit ett kök står några rostfria diskbänkar. På ett av våningsplanen, våning ett, ligger en stor gymnastiksal där stora fönster släpper in ett gråvitt dagsljus.

En modern, grön exitskylt sticker ut i allt det omoderna.

Den tidigare gymnastiskalen.

Den tidigare gymnastiskalen.

Mikael Andersson

Trapphuset i byggnaden ser ut som man föreställer sig att trapphus ska se ut i en ålderstigen skolbyggnad, nedslitna trappsteg av sten, lika slitna ledstänger av trä, ett slitage man kan ana är elevers verk när de genom decennier gått upp eller ned för trappan, på väg till eller från lektioner.

Skolan lades ned 1972, sannolikt av orsaken att skolan inte längre behövdes, stadens förvaltning har åtminstone inte lyckats att gräva fram exakta orsaken åt Mitt i.

Blev hotell

Byggnaden uppfördes och stod klar 1912, som folkskola, ungefär motsvarande en grundskola i dag. Efter att skolbarnen flyttat ut stod skolan tom fram till 80-talet, då flyttade Maranataförsamlingen in.

Församlingen bedrev under flera år hotellverksamhet i byggnaden men när brandmyndigheten för några år sedan dömde ut byggnaden för hotellverksamhet flyttade församlingen ut 2020.

Svårt att hitta hyresgäst

Lena Remaeus, kommunikationschef på fastighetskontoret, skriver till Mitt i att sedan dess har det varit svårt att hitta en ny hyresgäst, bland annat av orsaken att byggnadens tekniska funktioner inte uppfyller dagens krav.

Lena Remaeus, kommunikationschef på fastighetskontoret.

Lena Remaeus, kommunikationschef på fastighetskontoret.

Stockholms stad (Lennart Johansson)

Bland mycket krävs ett fungerande vatten- och avloppssystem.

I dag upplåts byggnaden till samhällsviktig verksamhet, under senare tid har Försvarsmakten och Polisen huserat här.

Den gamla skolbyggnaden i ingenstans kan dock gå en ny vår till mötes. Byggnaden är en del av projektet Södra Solvallastaden, med plats för cirka 2 000 bostäder, och där skulle ödebyggnaden få en roll.

– Vi har inte landat i vilken funktion den ska få, skriver Lena Remaeus.

När spaden sätts i jorden för det projektet står skrivet i stjärnorna.

Bällstalundsskolan stod klar 1912. Här gick barn i folkskola, senare i grundskola, fram till 1972, då stängde skolan.

Bällstalundsskolan stod klar 1912. Här gick barn i folkskola, senare i grundskola, fram till 1972, då stängde skolan.

Mikael Andersson

Byggstarten för Södra Solvallastaden var tänkt till 2026.

"Med tanke på hur marknadssituationen ser ut idag är det knappast troligt med byggstart 2026", skriver Lena Remaeus.

Texten har uppdaterats