Vaxholmsbåtar som inte längre väntar på bussar, och bussar som inte väntar in båtar. Och det finns ingen kommunikation dem emellan.
Det har blivit ett problem i Sollenkroka och Stavsnäs, som är knutpunkter för skärgårdstrafiken.
På ett år har tre gånger så många klagomål kommit in till Region Stockholm som förra året.
Konsekvensen är att resenärer blir kvar, ofta utan någon alternativ förbindelse att ta sig därifrån.
En av de drabbade är Carl Hamachers 13-åriga dotter på Runmarö. Nyligen hände det två gånger på en vecka. Då kom hon med buss till Stavsnäs sent på eftermiddagen och skulle ta båten hem.
– Min dotter är mer nervös att åka nu för hon vet inte om hon ska komma hem, så hon tar alltid med sig extra varma kläder. Jag hoppas att det inte händer vår 10-årige son, som också pendlar till skolan på fastlandet, Han skulle inte kunna hantera det lika bra, säger Carl Hamacher, som bor med sin familj på Runmarö.
Eva Tonström
Barn blir lämnade kvar
Första gången missade hon båten för att den avgick för tidigt. Då fick hon vänta en timme på nästa båt. Andra gången var bussen sen, så båten hann gå. Även då blev den en lång väntan.
– Vi fick svaret att hon själv måste ringa Waxholmsbolaget och säga att båten ska vänta. Så våra barn ska agera trafikledare nu? Det funkar inte, säger Carl Hamacher.
Dottern, liksom många andra barn på öarna, går i skolan på fastlandet och pendlar varje dag.
– Det är kallt och mörkt vid den tiden och det är barn vi pratar om. Man blir upprörd över att de inte kan sköta det här bättre, det är många som drabbas.
Sollenkroka brygga. Situationer löses, när det går, med att släkt och vänner får åka över med egna båtar och hämta de som blivit strandade.
Pekka Pääkkö
Bland klagomålen till SL skriver resenärer om bussar i Stavsnäs och Sollenkroka som har åkt när båten kommer fram för att den är några minuter sen.
Andra skriver om hur de blivit strandade när de missat sista båten hem för att bussen är sen. En resenär behövde vänta på nästa buss in till stan och där ta in på hotell.
– Dagens situation gör det svårt att pendla till skola och jobb på fastlandet, vilket går helt emot Värmdö kommuns ambition att få fler fastboende på öarna, säger Maria Roos, ordförande i Runmarös intresseförening. Det händer ganska ofta att en passagerare som har koll på båtarna, själv ringer så båten väntar in bussen, tillägger hon.
Eva Tonström
"Inför en stomlinje för skärgården"
Intresseföreningar i skärgården har lyft problemet till Region Stockholm flera gånger. I en skrivelse tar de upp flera händelser där resenärer – som mest ett 30-tal – blivit lämnade på kajen i Stavsnäs för att bussen var sen och båten hade gått.
– Förr hade de flesta chaufförerna koll på att deras buss skulle matcha en båt och kunde meddela båten så den väntade in bussen. Nu vet inte ens chaufförerna att de kör en matchande buss, säger Maria Roos, ordförande i Runmarö intresseförening.
Föreningen föreslår att en stomlinje införs, där buss och båt ses som ett paket: En resa som påbörjas med 433/434 vid Slussen och avslutas med Waxholmstrafiken.
Bussarna som berörs är 433 och 434.
Eva Tonström
Region Stockholm säger att det har brustit i rutinerna sedan Nobina tog över busstrafiken på Värmdö.
– Vi beklagar detta. Trafikutövaren för busstrafiken ska, i samarbete med Waxholmsbolagets trafikledning, säkerställa att anslutningar hålls vid berörda bryggor, säger Natalie Nordenswan på Regionens presstjänst.
Rutinen är att bussbolaget alltid ska samverka med andra aktörer och trafikutövare för att åstadkomma sömlösa övergångar mellan trafikslagen, tillägger hon.
Regionen ska nu gå igenom vilka rutiner som gäller hos både Waxholmsbolaget och bussentreprenörerna.