– Vi är jättepositiva till att tunnelbanan kommer hit. Det är en av anledningarna till att vi valt att bo kvar. Men det hjälper inte just nu, säger Östbergabon Ichrak Brunge.

Hon har tidigare engagerat sig för att övertala SL om att bevara busslinje 168 mellan Gullmarsplan och Östbergahöjden, som nu läggs ned.

Om cirka elva år kommer Östberga, som i dag saknar spårbunden trafik, att bli en del av den nya gula tunnelbanelinjen.

– Vi har vetat om länge att det ska byggas en ny tunnelbanelinje, men det har legat långt fram i tiden. Vi är glada att det finns en tidsplan, även om invigningen dröjer, säger hon.

Magnus Ljungdell, 50, Årsta: "För mig kommer det inte göra så stor skillnad med nya tunnelbanan. Det är enkelt i dag att hoppa på pendeln eller bussen i Årsta, och så har vi ju tvärbanan. Dessutom cyklar jag ofta. Men det blir säkert bra när det är klart!"

Magnus Ljungdell, 50, Årsta: "För mig kommer det inte göra så stor skillnad med nya tunnelbanan. Det är enkelt i dag att hoppa på pendeln eller bussen i Årsta, och så har vi ju tvärbanan. Dessutom cyklar jag ofta. Men det blir säkert bra när det är klart!"

Mimmi Epstein

Gula linjen innebär direktkontakt med Älvsjö, Årsta och innerstan. Tio minuter ska det ta att färdas mellan Fridhemsplan och Älvsjö.

– Jag tror att tunnelbanan kommer att öka tryggheten här. Till exempel kommer mina barn att kunna ta tuben hela vägen från stan till Östberga, säger Ichrak Brunge.

Stationsplacering nya tunnelbanan: Årstafältet

Stationsplacering nya tunnelbanan: Årstafältet

Region Stockholm

När Mitt i besöker ett regnigt Årstaberg är de flesta försiktigt positiva till tunnelbanebygget, samtidigt som man tycker att kommunikationerna fungerar bra i dag. Här finns redan buss, pendel och tvärbana. Karina Karlsson tycker dock inte att det behövs mer kollektivtrafik.

– Inte i Årstaberg! Men det är nog bra för Östberga, säger hon innan hon traskar vidare mot bussen.

Stationsplacering nya tunnelbanan: Årstaberg

Stationsplacering nya tunnelbanan: Årstaberg

Region Stockholm

Kan bli klart 2034

Byggstart för nya tunnelbanan planeras till 2025, och när spaden väl sätts i marken tar det cirka nio år tills den nya linjen kan tas i bruk. Trots att 2034 kan kännas avlägset finns nu möjlighet att tycka till om stationsplaceringarna, arbetsytorna och byggmetoderna.

Där själva stationerna ska byggas kommer det att bli arbetsområden. 

– I samrådet informerar vi om två möjliga byggmetoder, arbetstunnel och sänkschakt, för att bygga stationerna, säger Emma Sahlman, pressansvarig på Nya tunnelbanan.

Sussie Hildesson, 63, Årstaberg: "Det blir jättebra med tunnelbana hit! I dag åker jag mest buss och tvärbana, jag undviker gärna pendeln. Jag  har varit och handlat i Liljeholmen och kom just med tvärbanan. Här i Årstaberg har vi inte så mycket butiker".

Sussie Hildesson, 63, Årstaberg: "Det blir jättebra med tunnelbana hit! I dag åker jag mest buss och tvärbana, jag undviker gärna pendeln. Jag har varit och handlat i Liljeholmen och kom just med tvärbanan. Här i Årstaberg har vi inte så mycket butiker".

Mimmi Epstein

Båda metoderna sker genom att borra och spränga i berg, och det kommer att låta under byggtiden.

Stationsplacering nya tunnelbanan: Östberga

Stationsplacering nya tunnelbanan: Östberga

Region Stockohlm

– Om man bor ovanpå tunneln kan man höra stomljud när borren passerar, men det blir mindre vibrationer och går snabbare än med vanlig "borra, spräng"-metod, som vi bygger övriga nya tunnelbanan med. Exakt hur och när man påverkas i olika områden är inte klart, utan hänger på hur byggskedet planeras, säger Emma Sahlman.