En ny, gemensam strategi för att få till en mer klimatsmart hantering av bergmassorna har nu tagits fram av Länsstyrelsen, Region Stockholm, Trafikverket och flera av länets kommuner.

För varje år produceras runt 16 miljoner ton bergmassor från tunnelbane- och vägbyggen runtom i Stockholms län. Mycket av detta skulle kunna återanvändas direkt av andra byggprojekt i närområdet – så kallad cirkulär masshantering – vilket skulle skona klimatet och minska behovet av att bryta nytt berg.

Niklas Bergman på Förvaltningen för utbyggd tunnelbana tycker att mycket av den lokala oron är obefogad.

Niklas Bergman på Förvaltningen för utbyggd tunnelbana tycker att mycket av den lokala oron är obefogad.

Region Stockholm

Men så blir det sällan, eftersom kommunerna ofta lyssnar på de lokala opinioner som motsätter sig att stenkrossar ställs upp nära bostadsområden. Det saknas också samordning mellan olika kommuner och byggföretag.

Onödiga klimatutsläpp

Behovet av cirkulär masshantering ska vägas in mycket tidigare i den kommunala planeringen och de transporterade volymerna ska bokföras bättre.

Det mesta av bergmassorna körs idag iväg till upplagsplatser i länets utkanter – framförallt i Upplands Väsby, Vallentuna och Södertälje – för att krossas och sedan köras tillbaka till byggprojekt mer centralt i Stockholm.

Betydligt mer av de bergmassor som produceras vid byggen och tunnelprojekt behöver krossas och återanvändas lokalt, enligt den nya strategin som tagits fram.

Betydligt mer av de bergmassor som produceras vid byggen och tunnelprojekt behöver krossas och återanvändas lokalt, enligt den nya strategin som tagits fram.

Pekka Pääkkö

Det resulterar i hundratusentals lastbilstransporter och tiotusentals ton i extra koldioxidutsläpp.

– Vi bygger tunnelbanan i precis samma områden där man också bygger nya bostäder. Men oron för buller och damm leder till att man orsakar en mycket större miljöpåverkan helt i onödan, säger Niklas Bergman, chef för Förvaltningen för utbyggd tunnelbana.

Bergkross i ett tält

I själva verket går det ganska lätt att minska påverkan från en stenkross, menar Niklas Bergman. Han kallar farhågorna för damm och buller för "ett icke-problem".

I centrala Nacka har man exempelvis lyckats skydda omgivningen genom att krossa berget inne i ett stort tält.

Nya lösningar för masshantering håller på att tas fram. En del av bergmassorna har börjat transporteras med pråm, som här mellan Blasieholmen och Värtahamnen.

Nya lösningar för masshantering håller på att tas fram. En del av bergmassorna har börjat transporteras med pråm, som här mellan Blasieholmen och Värtahamnen.

Arkivbild

Bland punkterna i den nya strategin finns att man ska väga in de extra kostnader som de långväga lastbilstransporterna orsakar i byggprojekten, vilket sällan görs idag.

– Det här är ett steg i rätt riktning. Nu gäller det att kommunerna också använder sig av den här strategin, säger Niklas Bergman.