Tanken har varit att bygga 4 000 nya bostäder i Riksby, det så kallade Brommaprogrammet.
Nu är planen att bygga 1 450 bostäder.
Det bantade Brommaprogrammet innebär även att en pumpstation och ett magasin för spillvatten, samt en pumpstation för dagvatten, inte byggs, något som minskar stadens kostnader.
En planerad skola för 1 200 elever stryks ur programmet, elevantalet har sjunkit så pass att det inte längre finns behov av en ny skola.
Mikael Hellberg arbetar i området som är tänkt att bli ett nytt bostadsområde. Han tycker att det är bra att det byggs bostäder men tror att lägenheterna kommer att få skyhöga hyror. Lintaverken, byggnaderna bakom honom, är tänkta att rivas för att lämna plats åt bostäder, när vet han inte, säger han.
Anders Gustafsson
Brommaprogrammet bantas på grund av att kostnadsläget har förändrats, säger Anders Österberg (S), exploateringsnämndens ordförande.
– Det handlar om byggkonjunkturen, det handlar om räntor och svårare att hitta en finansiering. Det handlar om högre materialkostnader på grund av Rysslands invasionskrig i Ukraina och en period av hög inflation och osäkerhet inför framtiden.
"Inga bostäder försvinner"
Bostäderna som nu plockas bort ur programmet kommer i stället att ingå i Bromma parkstad, enligt Anders Österberg, den nya stadsdel som de rödgröna vill bygga på Bromma flygfält.
– Inga bostäder försvinner.
Sedan tidigare är det känt att planerade idrottsanläggningar för tennis, konståkning och gymnastik inte blir av i den etapp staden nu går vidare med.
Även här tror Anders Österberg på att sådana ytor och hallar kommer att ingå i planeringen för Bromma parkstad.
– Stora delen av idrotten kommer att införlivas i arbetet med Bromma parkstad.
Anders Österberg (S), exploateringsnämndens ordförande, säger att alternativet till att inte banta Brommaprogrammet hade varit att helt lägga ned programmet.
Martin Svensson
Anders Österberg ser Bromma flygplats som ett stort hinder i planeringen av Brommaprogrammet.
– Bromma flygplats skadar Stockholm på flera sätt, Bromma flygplats blöder pengar och borde läggas ned i förtid, det är inte bara att flygplatsen tar mark i anspråk, det är också kopplat till buller och byggnadshöjder och dyra tekniska lösningar kopplat till dagvatten och så vidare.
Anders Kastanius säger att det behövs bostäder. Att en del av Brommaprogrammet nu skrotas och i stället bakas in i det som är tänkt att bli Bromma parkstad, ställer han sig avvaktande till. "Det finns olika åsikter om vad som ska hända med flygplatsen", konstaterar han. Han tycker också att det finns frågetecken kring hur staden tänker lösa trafiksituationen när fler människor flyttar in i området.
Anders Gustafsson
Att staden trots allt går vidare med Brommaprogrammet, ser han som en framgång. Alternativet hade varit att skrota programmet helt.
– Vi har hittat en väg framåt för Riksby. Riksby är en viktig del för Stockholms utveckling, inriktningen är nu mer ekonomiskt hållbar och kopplat till utvecklingen av Bromma parkstad.
Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd i Stockholm, är kritisk till att idrotten plockas bort ur Brommaprogrammet.
Mikael Andersson
Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd i Stockholm, är kritisk till att idrotten plockas bort ur Brommaprogrammet. I ett mejl till Mitt i skriver Dennis Wedin:
"Med det här förslaget sviker Socialdemokraterna än en gång stadens barn och unga. Det är helt uppenbart att deras löften om fler idrottsplatser i Stockholm varit tomma ord när de raderar både tennis, konståkning och nya idrottsplaner från projektet. Om Stockholm ska fortsätta vara en attraktiv stad är det fler idrottsytor för barn och unga vi borde satsa på, inte tvärtom.
Bland annat kommer naturmark tas i anspråk vid det planerade bostadsbygget som ingår i Brommaprogrammet.
Anders Gustafsson
En detaljplan för det nedbantade Brommaprogrammet väntas till 2027. Byggstarten planeras till 2028 och första inflyttning till 2037.