A-traktorn har blivit ett allt vanligare inslag i Sigtunatrafiken. På sju år har antalet mer än fördubblats i kommunen.

– Jag har haft den i ett år. Jag bor i Odensala och det går inte så mycket bussar där. Med en epa är det mycket lättare att ta sig överallt, även om det går lite sakta, säger Nea Winkler, 17.

Nea Winkler bakom ratten på sin Jeep.

Nea Winkler bakom ratten på sin Jeep.

Jens Kassnert

När jag är ute med mina vänner kommer jag inte kunna köra alla längre. Antingen måste jag köra fram och tillbaka eller så ska vissa ta buss för alla har inte körkort av mina vänner och det blir svårt att ta sig fram allihopa.

Tidigare har det gått att fylla bilen med fler passagerare än det finns säten till men med de nya lagarna får bara en passagerare åka med och man måste dessutom ha säkerhetsbälte.

– Man förstår varför det kan bli trafikfarligt. Men man borde få ha ett baksäte istället, säger Nea Winkler.

Det blir svårare att skjutsa alla sina vänner med de nya reglerna.

Det blir svårare att skjutsa alla sina vänner med de nya reglerna.

Jens Kassnert

Fler bilar – fler olyckor

Bakgrunden till de skärpta reglerna är att olyckor med A-traktorer ökat kraftigt i takt med att fordonstypen blivit allt populärare. Från 115 olyckor i hela landet 2018 till 368 år 2021, enligt Transportstyrelsens siffror.

Den 31 augusti 2023 började de nya strängare regler för A-traktorer att gälla efter beslut från regeringen. Förutom det nya bältestvånget för alla som färdas i en epa har regeringen även ändrat en formulering så att högsta tillåtna hastighet med en a-traktor är 30 kilometer i timmen.

Tidigare hette det bara att en A-traktor ”inte får vara konstruerad för att kunna köra i mer än 30 kilometer i timmen”.

Lucas Pettersson har kört A-traktor sedan han blev 15.

Lucas Pettersson har kört A-traktor sedan han blev 15.

Jens Kassnert

Säkrare än mopedbil

– En A-traktor är en riktig bil men moppebilarna som får gå i 45 kilometer i timmen är inte lika säkra. Det är sjukt. Egentligen borde de ändra reglerna så att A-traktorerna också får gå i 45, säger Nea Winkler.

Nea Winkler får medhåll från Lucas Pettersson, 16, som kör en Volvo.

– Det är lite konstigt eftersom det är riktiga bilar en mopedbil är mer som en plastlåda och knappt lika säkert som en cykel. Jag tycker att det är konstigt att man begränsar hastigheten på ett vanligt fordon. En annan sak som är konstigt är att det är samma utbildning på mopedbil och epa men det är olika lagar ändå, säger Lucas Pettersson.

Lucas har haft sin A-traktor sedan han fyllde 15 år. Han spelar hockey och behöver bland annat ta sig till träningarna ofta.

– Jag har skilda föräldrar och den ena bor i Märsta centrum och den andra i Sigtuna så det är skönt att kunna pendla med egen bil, säger Lucas Pettersson.

Lucas Pettersson tar sig till hockeyträningen och sina bägge föräldrar som bor på olika orter.

Lucas Pettersson tar sig till hockeyträningen och sina bägge föräldrar som bor på olika orter.

Jens Kassnert