Inne på Guldäggets förskola i Rävsta har barnen just byggt färdigt en stor koja med hjälp av matbordet, stolar och filtar. I andra ändan av rummet har de inrättat en doktorsmottagning och flera av barnen har mantlar på sig, de är superhjältar och kan flyga. Förstås. Några skärmar syns inte till i lokalerna. Guldägget är en Waldorfförskola, de har länge arbetat utifrån en pedagogik utan skärm. Här är det just den fria leken som står i fokus.

– Vår pedagogik är väldigt tydlig och har varit det ända sedan TV:n kom, det är också en sorts skärm. En begränsning av det passiva främjar barns utveckling. Det är ständigt något som vi lyft upp i den här diskussionen, säger Catharina Bennet som är rektor på Guldäggets förskola.

Två barn flyger förbi den stora kojan i sin lek och mitt på golvet står Moa Holmberg Wallin, 3, och visar upp sina kläder. Hon har Pippibyxor på sig och en tröja med glitter.

– Jag kan hoppa på ett ben, säger hon och studsar upp och ner.

– Det kunde jag inte när jag var två år, då var jag liten.

Moa säger att hon tycker om att leka. Mest med Majsan.

Arja Kässi är pedagog i barngruppen på Gulägget.

– Vi främjar leken, försöker fånga upp vad de vill göra och utgår därifrån. Vi försöker att inte interagera direkt om något problem i leken uppstår utan låter de lösa det själva. Det är inte så att vi tar bort skärmarna och inte ersätter det utan vi vill att de ska fylla den tiden med riktiga upplevelser istället, säger hon.

Arja Kässi är pedagog i barngruppen på Gulägget.

Arja Kässi är pedagog i barngruppen på Gulägget.

Mikael Andersson

Följer kommunens styrdokument

Arja Kässi menar att det är stor skillnad på barn som inte använder skärm i vardagen. Framförallt hur det påverkar empati, fantasi och kreativitet.

Catharina Bennet berättar att förskolan följer alla de styrdokument som krävs av kommunen och även föräldrars förväntningar. Waldorfskolornas läroplan har en egen målbeskrivning som har godkänts av Skolverket.

– Under de senaste 20 åren har det skett en förändring över vilka föräldrar som sätter sina barn i en Waldorfförskola. Förr var det mer eldsjälar för skärmfritt även i hemmen men i dag är det en större mångfald bland föräldrarna, säger hon.

För första gången har Barnläkarföreningen kommit med rekommendationer till vårdnadshavare kring digitala skärmar för barn mellan 0-5 år. Anledningen är att forskning nu visar att barns utveckling kan påverkas negativt av skärmtittande.

Ingen skärm under två år

Kortfattat säger de nya rekommendationerna att barn under två år inte alls skall titta på skärm och därefter användas begränsat. Detta går tvärt emot förskolans läroplan som säger att ska små barn ska använda skärmar i sin inlärning. Att nu Barnläkarföreningen, forskningsinstitutionen och Folkhälsomyndigheten ser över det här med skärmar och hur det påverkar små barn ser Guldäggets förskola positivt på.

– Skärmen blir en begränsning för både språk, motorik och kommunikation. Man tappar hur man ska kunna rätta in sig i det sociala och inte bli så individuell, säger Catharina Bennet.

Hon tror att de nya rekommendationerna kommer att bli ett bra stöd för föräldrar som kan kännas vilse i besluten om när man ska kunna ge skärmtid eller inte.

– Den frågan tror jag är väldigt levande i den här debatten. De här frågorna kommer hela tiden upp på BVC. Jag tror att föräldrar vill göra rätt men vet inte alltid hur.

Catharina Bennet som är rektor på Guldäggets förskola.

Catharina Bennet som är rektor på Guldäggets förskola.

Mikael Andersson