Suzanne Liljegren (L) har bott på Lidingö i princip hela livet. Hon har fyra döttrar och innan hon blev mamma hade hon inte en tanke på att bli politiskt aktiv.

Men när hon fick sitt första barn bodde de i norra Sticklinge. Året var 1986 och familjen stötte på ett problem.

– Det fanns ingen förskola. Och det området blev ett av Sveriges barntätaste. Så det var ingen ekvation som gick speciellt bra ihop, säger Suzanne Liljegren.

Tillsammans med en annan förälder startade hon en förening för att få till en förskola.

– En politiker sa att vi kunde starta en föräldradriven skola. Vi sa nej, vi vill ju ha en vanlig kommunal förskola. Det var lynchstämning därinne och jag tänkte: ”det här går inte”.

Hon bestämde sig för att ”ge demokratin en chans”.

– Jag gick igenom alla program och såg att jag var liberal. 1995 hamnade jag i barn- och omsorgsnämnden.

– Frihet och individens okränkbarhet är väldigt viktigt för mig. Och jag tror på människans rätt att leva sitt liv utan att andra talar om hur man ska göra. Vi har en inneboende kraft.

Något som har varit viktigt för Suzanne Liljegren är ny teknik. Hon vill alltid ha de senaste prylarna.

– Jag var nog en av dem första som köpte en Mac i Sverige, i februari 1985. Jag var alldeles fascinerad, föregångaren hette Lisa, men så kom Mac, en liten låda. Den var inte stor alls.

När barnen blev tillräckligt stora för att kunna hantera ett tangentbord drog Suzanne Liljegren in ett lokalt nätverk till huset.

– ”Ni ska få varsin dator” tänkte jag, för sånt älskar jag. Men barnen ville ju bara spela spel.

När hon kom in som ordförande i socialutskottet fick hon en liten portabel fax för att hantera Lidingöbornas sekretessbelagda dokument.

– En fax ... det har vi väl inte använt sedan 80-talet? Jag visste att det första vi behövde göra var att byta ut den där faxen. Nu har vi digital signering.

Hon har tidigare drivit digital utveckling på seniorboendena. Nu går hon som ordförande i utbildningsnämnden tillbaka till att arbeta med barn och unga.

– Jag kommer säkerligen att att ha fokus på teknik även där. Nu när jag är tillbaka för att jobba med dem. Cirkeln sluts.