Att dieselpriserna blivit skyhöga går än så länge att leva med för bolaget. I de flesta avtal som Svevia har finns prisökningsklausuler.
Så är det till exempel i avtalet med Vallentuna kommun.
De milda vintrarna är ett större orosmoln.
När antalet arbetstimmar går ner, sjunker inkomsterna och därmed viljan hos lantbrukare och vägentreprenörer att satsa på snöröjning.
– Och då får kommunerna, Stockholms stad och Trafikverket också problem, säger Roland Storm.
”Det måste vända”
Uppdragsgivarna vill förstås hålla nere kostnaderna när de tecknar avtal.
– Vi lämnar in anbud i konkurrens med Skanska, Peab, NCC och andra. Då jagar man alla pengar för att vinna ett avtal och priserna pressas. Vi har pratat i flera år om att det måste vända. Men det verkar inte bli så.
Betalningen delas upp i en fast säsongsersättning och en rörlig timpenning.
Men som Fredrik Andersson vill, att den fasta delen blir större, är något som Roland Storm tvivlar på kan bli verklighet.
– Det faller tillbaka på huvudbeställaren, eftersom vi räknar konkurrens. Och det är de som skriver spelreglerna. Alla håller i sina pengar.
Generationsbyte
Men hur ersättningen än ser ut är den yngre generationen inte lika lockad av att jobba dygnet runt med att ploga och sanda.