Kortfattat påstår bedragaren att de ska gräva på gatan, bryta strömmen och koppla in ett elverk – allt för att åtgärda ett fel på internetuppkopplingen.
Efter en tid ringer de återigen upp och hävdar att kunden inte har flyttat sina bilar, vilket skulle ha hindrat arbetet.
Hotar med vite
Bedragaren kräver då att kunden betalar ett vite på 27 000 kronor. Syftet tycks vara att få kunden att öppna sin internetbank eller betala via Swish.
Ingen information om det påstådda arbetet har innan samtalet kommit varken via brev, sms eller mail.
Kjell Borg från Upplands-Bro har blivit kontaktad – men genomskådade bluffen. Kjell kontaktade själv bolagets kundtjänst. Där framgick det att den som ringt var okänd och att inget arbete var planerat på den aktuella adressen.
Kjell gick därefter ut i lokala Facebookgrupper för att varna för bluffen.
Lena Berglund, regionchef nord på Eon.
Louise Kristoffersson
Eon känner till bedrägeriet
Bedrägeriförsöket har även uppmärksammats av Eon, då det är deras ansvar att bryta strömmen och koppla in elverk vid behov.
– Vi genomför just nu kabelskåpsbyten i Håbo och Upplands-Bro via vår entreprenör Omexom. Vi aviserar alltid berörda kunder via brev två veckor i förväg samt med sms dagen innan. Vi ringer aldrig upp, säger Lena Berglund, regionchef på Eon.
Hon betonar att alla deras entreprenörer ska kunna visa ID06-legitimation vid arbete. Eon samarbetar med Omexom och i akuta fall anlitar de Vattenfall service.
Nämnda projekt pågår till och med vecka 28.
Open Infras egen varning
Pressavdelningen hos Open Infra hänvisar till en publicering på bolagets hemsida. Här skriver de:
"Vi har blivit uppmärksammade på att personer kontaktats av bedragare som påstår sig representera Open Infra. Dessa personer lämnar falsk information om grävarbeten, strömavbrott och kräver att mottagaren ska logga in med BankID för att betala ett påstått vite".
Bolaget framhåller vidare att detta inte kommer från dem och inte heller deras samarbetspartners – samt att de aldrig ringer från dolt nummer.
"Vi uppmanar dig att aldrig logga in med BankID eller lämna ut personliga uppgifter om du känner dig osäker på avsändaren."
Deras råd till den som får samtal är att inte lämna ut uppgifter, inte logga in med bank-id samt att anmäla det inträffade till polisen.
Polisen i Järfälla och Upplands-Bro känner till Kjell Borgs varning, men har ännu inte tagit emot några formella anmälningar om detta tillvägagångssätt.