Tidigare i höstas kunde Mitt i berätta att Järfälla kommun tappade flest placeringar i Svenskt Näringslivs företagsrankning i hela länet. Årets resultat blev det sämsta någonsin för kommunen.

Ny strategi

Redan i budgeten 2023 gav styret uppdraget att kommunen ska ta fram en ny näringslivsstrategin. Nu är förhoppningen att den nya strategin ska kunna vända utvecklingen.

– Det är målsättningen. Den nya strategin har vi jobbat med sedan innan, men det vi ser är att strategin matchas väl med de resultat som vi behöver förbättra. Det handlar om trygghet och säkerhet och den ständigt återkommande frågan om service och bemötande från kommunen. Där behöver vi ärligt bli bättre än vi är i dag, säger Emma Feldman (M), förste vice ordförande i kommunstyrelsen.

Förstklassig service

Hela kommunen, det vill säga alla nämnder och styrelser, ska formulera konkreta aktiviteter utifrån strategin i sina verksamhetsplaner. Målet är att företagarna ska få förstklassig service, oavsett ärende eller kontaktväg.

– Det är jätteviktigt att näringsliv inte är en särfråga hos någon enskild förvaltning. Det måste genomsyra hela kommunen.

Det låter nästan som att jämföra med begreppet att kunden alltid har rätt, eller i det här fallet företagen har alltid rätt?

– Det handlar inte om att säga ja till allting. Det handlar om bemötande och ge service i den omfattning som krävs. Att få en snabb, transparent och effektiv handläggning och att man lätt kan komma i kontakt med kommunen. Företag ska driva sin verksamhet, inte behöva lägga tid och krångel på kommunens byråkrati.

Efterlängtad strategi

Hon påpekar också att strategin inte ska syfta till att man ska vara inne och peta i enskilda ärenden i kommunens myndighetsutövning.

– Det här är ingen quick-fix, det är ett arbete som pågår och som behöver göras framåt. Jag är glad och det är en efterlängtad strategi som visar hur vi tar arbetet framåt.