2009 lades Värmdös resursskola ner. Nu, 16 år senare, finns det återigen en. I början av november öppnade en resursskola på Sjöängsskolan i Hemmesta, och till att börja med finns det plats för 20 elever i årskurs 2-5.
För att gå i den nya resursskolan behöver eleverna inte ha en diagnos, men ett dokumenterat behov av särskilt stöd.
– Det är viktigt för de elever där skolan trots många anpassningar inte riktigt lyckats stötta eleven hela vägen. Det är viktigt att vi fångar upp de här eleverna i ett tidigt stadie, säger rektorn Lillemor Esping Brodèn, som också är rektor på den anpassade grund- och gymnasieskolan Kullsvedsskolan.
Här följs läroplanen och i varje klass går max tio elever, och varje klass har en legitimerad lärare och två stödresurser.
Lillemor Esping Brodèn berättar att målbilden är att varje elev ska känna sig glad på väg till och från skolan.
– De ska få känslan av att det har varit en bra dag, att de lyckas! Det har alla barn rätt till.
Anpassad miljö
Skolan har en tydlig struktur för hur de ska jobba med återgång till skolan, om det skulle bli så att någon elev har hög frånvaro. Dessutom finns skolhundarna Bosse och Doris på plats för att hjälpa till.
– De kan till exempel möta upp elever hemma eller på vägen till skolan, säger hon.
Under sommaren har Doris och Bosse utbildats tillsammans med sina hundförare och fått certifikat. Hundarna får inte vara i klassrummen utan har ett eget rum med en egen ingång.
Skolans miljö är intryckssanerad, vilket innebär att lokalerna har en lugn färgsättning, en dämpad ljudmiljö och vid behov finns det möjlighet för eleverna att sitta mer enskilt.
– Vi har fått en väldigt positiv start och det känns otroligt roligt, säger Lillemor Esping Brodèn.
För den som behöver finns avskilda platser.
Privat
Framöver kommer skolan att ha plats för 40 elever som omfattar förskoleklass – årskurs 9.
– De uppgifter jag har är att det kommer att starta i augusti 2026. Det är ännu lite oklart när den ansökningsperioden kommer att öppna.
"Kan rädda liv"
Karin Ekelund Malmros är representant för Autism Stockholm i Värmdös funktionshinderråd. Hon är också en mamma som länge kämpat för barn och skola.
– Det är jättebra att de har öppnat skolan och återinfört de klasser som lades ner för några år sedan. Men platserna är för få. Idag skjutsar föräldrar sina barn till resursskolor tvärs över stan och tillbaka - varje dag. Det vill säga om de är så lyckligt lottade att de har en plats på en annan skola, säger Karin Ekelund Malmros.
Skolan har hittills fyllt 17 av 20 platser.
Privat
Hon har haft kontakt med personer som har barn som precis börjat på Sjöängsskolan. Det är för tidigt att utvärdera hur skolan fungerar – Först behöver dessa elever få en chans att landa och återhämta sig, berättar hon.
– Men att ha en resurskola i kommunen är ovärderligt för eleverna och deras familjer. Den kan bokstavligen rädda liv, jobb och äktenskap.
Behovet av platser på resursskolan är stort och en anledning är att för många elever slås ut ur skolan, menar hon.
– Det är inte hållbart. Det behövs både ytterligare och mer flexibelt stöd i skolorna. Målet måste vara att fler elever får det stöd de behöver i den ordinarie grundskolan.