För 16 år sedan sålde SL det gamla stationshuset och den intilliggande kiosken i Rydbo.

– Sedan tog SL över stationshuset igen, 2015, för att ägaren klagade på tåget, berättar kioskens nuvarande ägare Jessica Enfot som driver Jeckas tapetserarverkstad.

Nu vill SL sälja stationshuset på nytt.

På det senaste sammanträdet i region Stockholms trafiknämnd fanns försäljningen av huset, och ytterligare sex andra fastigheter längs Roslagsbanan med på dagordningen.

Säljs på ”öppna marknaden”

Liksom rivningen av ytterligare hus och en del byggnader längs Saltsjöbanan som SL också vill bli av med.

”Försäljningen är inte påbörjad. Objektet kommer att aviseras på den fria öppna marknaden. Vi avvaktar just nu att protokollet från Trafiknämnden ska publiceras innan vi går vidare i arbetet” skriver SL:s presskommunikatör Elin Lindström i ett mejl till Mitt i.

Motivet till att SL sälja och avveckla fastigheterna är att de inte ”bidrar till någon resenärsnytta” och dessutom kostar att sköta.

Har redan hyresgäst

När det gäller byggnader som ska rivas skriver trafikförvaltningen att dessa inte är klassade som kulturhistoriskt värdefulla.

När det gäller de som ska säljas har förvaltningen däremot inte utrett dessa kulturhistoriskt.

Enligt Elin Lindström är Rydbo station visserligen en kulturhistoriskt värdefull byggnad, men eftersom trafikförvaltningen inte ska förvalta den så överlåter man uppgiften att utreda detta på den som köper huset.

Totalt omfattar fastigheten med stationshuset i Rydbo en tomtareal på 486 kvm vid järnvägen.

Sedan tidigare hyrs huset ut som bostad till en privatperson.