Skyddsglasen sattes in i början av året för att resenärerna skulle kunna kliva på fram och blippa sina biljetter utan att utsätta förarna för smitta.

Sedan dess har Kommunals skyddsombud hävdat att skydden är trafikfarliga, och begärt skyddsstopp hos Arbetsmiljöverket.

Och nu har de fått rätt.

Tony Wahlgren, bussförare vid Nobina och skyddsombud, är nöjd.

– Äntligen! Det var en skön känsla när jag satte mig i bussen i söndags och slapp skyddet, säger han.

Så dags nu

Han tycker dock att Arbetsmiljöverket förhalat processen. Nu när beslutet kom var redan fack och arbetsgivare överens om att ta bort dem, eftersom restriktionerna upphört, och de är nu väck allihop.

"Arbetsmiljöverket förbjuder er vid vite av 500 000 kronor att från och med2 november 2021 att framföra buss med barriärskydd" om det innebär att förare utsätts för "ljusreflektioner och blänk" skriver Arbetsmiljöverket till Nobina, som trafikerar Södertörn för SL:s räkning.

Keolis, som kör i innerstan, sydvästra Stockholm och Nacka/Värmdö ska enligt Arbetsmiljöverket ha monterat bort skydden den 23 november. De påbörjar nu nedmonteringen i sina cirka ett tusen bussar.

SL vill ha skydden kvar

SL har sagt att de vill ha skydden kvar november ut. Men nu är det Arbetsmiljöverkets beslut som gäller.

– Vi följer självklart Arbetsmiljöverkets beslut och monterar nu bort barriärskydden – ett arbete som pågår runt om i landet, säger David Erixon, kommunikationschef vid Nobina.

Tryggare

Enligt David Erixon är det inte alla chaufförer som ogillat skydden:

– Det är en komplex fråga med många uppfattningar. Skydden har varit avgörande ur ett smittskyddsperspektiv, men samtidigt har vissa medarbetare klagat på reflexer samtidigt som andra tycker de är bra ur skyddssynpunkt mot hot och våld.

"Spökbilar"

Skyddsombuden vid Nobina uppger att de tagit emot över 60 rapporter om incidenter orsakade av reflexer i skydden.

Det rapporteras även om ”spökbilar”, bilar som kör om på vänster sida, men ser ut som att de dyker upp till höger eftersom de speglas i barriärskyddet, med trafikfarliga inbromsningar som följd.

Bättre bak

När det gäller skydd mot hot och våld menar han att de ju inte var tänkta för det, och heller inte är ändamålsenliga i så fall.

– Det förekom inga tillbud så länge framdörrarna var stängda. Vi har hela tiden förespråkat påstigning och validering av biljetter bak i bussen, säger Tony Wahlgren.