Arbetet med den regionala cykelplanen ska nu växlas upp. Ett cykelvägnät på 80 mil ska täcka och binda ihop länets delar till 2030. Men trots att planen funnits sedan 2014 har bara 16 mil blivit klara.

– Ska vi nå målet är den helt avgörande frågan att vi har tillräckligt bra cykelvägar som binder ihop Stockholmsregionen över kommungränserna. I dag är bara cirka 20 procent av det regionala cykelnätet färdigställt till god standard, och vissa delar existerar inte över huvud taget. I den här takten kommer cykelnätet vara helt färdigbyggt tidigast år 2040. Det behövs breda insatser för att öka utbyggnadstakten, säger regionrådet Gustav Hemming (C).

Tanken är att en av fem resor i länet ska göras med cykel år 2030. Och då måste det vara smidigt och säkert att ta sig fram. Cykelvägnätet ska vara en slags "motorväg" för cyklister.

Planen på remiss

Nu har en reviderad cykelplan tagits fram och skickats ut på remiss till kommunerna, Trafikverket och till regionens trafikförvaltning, i syfte att påskynda utbyggnaden.

De stråk med högst potential för cykling, in och ut från city, föreslås få högsta prioritet. Dit hör Västerhaningestråket, Södertäljestråket, Hässelbystråket, Solnastråket, Märstastråket, Täbystråket och Värmdöstråket.

Skyltningen lyfts också fram, dels vägvisning med avståndsangivelser, men också servicestationer för cykel, offentlig konst vid betydande platser och tydliga kopplingar till kollektivtrafiken.

Och precis som för den som åker kollektivt ska cykel finnas med i reseplaneraren, och det ska finnas digital information om cykelpumpar, laddstationer för elcyklar och störningar som vägarbeten och underhåll.

Vill ha med staten på tåget

Men även om bara 20 procent av cykelvägnätet är utbyggt så är inte 80 procent väglöst land. Där finns ofta cykelbanor, men av varierande kvalitet.

Förhoppningen är nu att väghållarna, kommunerna och Trafikverket, ska ta nya tag och avsätta pengar för att bygga ut cykelvägnätet.

– Det krävs även att staten är med på tåget, då de medel som i dag finns tillgängliga för cykeln är långt ifrån tillräckliga. Att hävda att utbyggnad av cykelstråk är dyrt, är rent felaktigt i det långa perspektivet. Även vid kraftiga fördyringar är cykelinvesteringar samhällsekonomiskt effektiva, säger Gustav Hemming.

Höga mål i Sollentuna

Sollentuna kommuns mål är att utses till Sveriges bästa cykelkommun inom fem år.

Enligt kommunens cykelplan ska man underlätta för cyklister genom att bygga fler och säkrare cykelvägar, ordna högre standard året runt, ha bättre service för cyklister, och genomföra fler cykelkampanjer.

Trots ambitionerna rasade Sollentuna i år i kommunvelometern där Cykelfrämjandet mäter och jämför kommunernas insatser för cykling under föregående år.

Å andra sidan fick Sollentuna kommun beröm i oktober då man tog hem Region Stockholms pris Årets cykelprestation.