Götgatsbacken är ofta rörig med alla trafikslag som ska samsas. Därför vill staden göra det mer attraktivt att cykla längs Repslagargatan, mellan Sankt Paulsgatan och Högbergsgatan.
Korsningarna byggs om, cykelbanan målas röd och entréerna till den del av Götgatan som är gågata görs tydligare.
– Götgatsbacken är för många en plats att mötas på, med otroligt många gående. Dessutom är det en plats där alla cyklister från Söderort cyklar för att komma till Gamla stan. Vi behöver skapa en alternativ passage för de som vill cykla snabbare, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.
Det nya cykelstråket ska få cyklister att välja bort Götgatsbacken till förmån för Repslagargatan.
Sweco
Bredare trottoarer
Att cykla på Götgatan ska fortfarande vara tillåtet, men det ska tydligare markeras att det då är gångfart som gäller.
– Vi har testcyklat och det går snabbare att ta Repslagargatan om det är fullt med folk på Götgatan.
Även fotgängare ska få det bättre genom breddade trottoarer.
I korsningen Högbergsgatan/Götgatan finns redan markeringar för att få cyklister att välja Repslagargatan, men efterlevnaden är dålig.
Pekka Pääkkö
"Blir en del bök"
Det finns redan markeringar i gatan för att få fler att cykla Sankt Paulsgatan–Repslagargatan–Högbergsgatan. Trots det väljer de flesta att ta den kortare vägen rätt rakt över puckeln.
– Med de insatserna ökade ändå antalet som väljer Repslagargatan från 3 till 20 procent. Nu gör vi det på riktigt.
Arbetet sker i etapper. Under bygget ska gående, cyklister och transporter kunna ta sig fram, även om tillfälliga justeringar är att vänta.
– Visst blir det en del bök, men vi har planerat det så att en hel avstängning inte krävs.
Varför inte göra det under sommaren när färre cyklar?
– Planen var att sätta igång tidigare, men det vinnande anbudet överklagades. Nu är den processen klar. Men det finns inget ögonblick staden stannar upp helt. Förhoppningsvis blir det uppskattat när det är klart, säger Lars Strömgren.
Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.
Victor Malmcrona
Även Götgatan grävs upp
Spaden sätts i backen måndag 18 augusti. Arbetet väntas vara klart i vinter, efter årsskiftet.
Det är inte enda bygget som väntar på Götgatan. Tätskiktet i tunnelbanans tunnlar ska bytas ut, mellan Medborgarplatsen och Skanstull. Då behöver gatan längs den sträckan grävas upp. Arbetet startar i höst och väntas pågå i 6–7 år.