Handen

Hösten 2024 beslutades att Gamla Söderbymalmskolan, som ligger intill Fredrika Bremergymnasiet, ska blir hem till Riksäpplets gymnasium och Centrum Vux.

Tanken är att samla kommunens gymnasie- och vuxenutbildning på samma plats, och möjliggöra för samnyttjande av lokaler. Planerna har funnits länge och utredning kring campuset pågått sedan 2019.

Nu går kommunen vidare med planerna att rusta upp och anpassa lokalerna för inflytt, för 190 miljoner kronor.

– Det är flera delar som är viktiga i det här. Vi kommer bort från lokalerna i Riksäpplet, som är kontorslokaler och inte anpassade för undervisning. Och som kommun få vi en ökad flexibilitet, säger Adam Simonsson (L), ordförande i gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden.

 "Jag hoppas att det här ska bli en bra plats för unga i kommunen. Det blir ett helt utbildningsnav för södra Stockholm med många elever och nära till Torvalla, Haninge centrum och pendeln", säger Adam Simonsson (L).

"Jag hoppas att det här ska bli en bra plats för unga i kommunen. Det blir ett helt utbildningsnav för södra Stockholm med många elever och nära till Torvalla, Haninge centrum och pendeln", säger Adam Simonsson (L).

Pressbild/Fredrik Hjerling

Bland annat kommer man bättre kunna anpassa lokaler och personal beroende på förändringar i elevantal, menar han.

Om vi ska nyttja lokalerna på längre sikt behövs de rustas upp.

Stor renovering

Det är byggnader A, B och F samt Ekens gård, som tidigare varit grundskola och fritidsgård, som ska renoveras och anpassas. Det blir även en ny entré ut mot Eskilsvägen/Dalarövägen och utemiljöerna görs om, bland annat med ett bilfritt gångstråk.

Gamla Söderbymalmskolan var tidigare hem för de evakuerade eleverna från Runstensskolan, fram tills beslutet togs att lägga ner skolan 2024.

– Lokalen är äldre och har varit i behov av renovering. Det är ju därför Söderbymalmsskolan flyttat till andra lokaler. Om vi ska nyttja lokalerna på längre sikt behövs de rustas upp, säger Adam Simonsson.

Gamla Söderbymalmsskolan ska rustas upp och bli nya Campus Haninge.

Gamla Söderbymalmsskolan ska rustas upp och bli nya Campus Haninge.

Anna Ludvigsson

Sänkta kostnader

Fastigheten ägs av Tornberget Fastighetsförvaltning AB. Flytten innebär att kommunen säger upp de inhyrda lokalerna i Riksäpplet 1 när kontraktet går ut i december. Årshyran för lokalerna är i dag 19 miljoner kronor. Hyran i de nya lokalerna på Campus Haninge blir 21,1 miljoner.

För kommunen som helhet innebär flytten att kostnaderna sänks med 8,6 miljoner, när lediga lokaler kan användas och externa lokaler avvecklas.

– Målet är inte att få ökade lokalkostnader, utan tvärtom. Vi vill satsa mer pengar på själva undervisningen och det här kommer på sikt bli mer effektivt för kommunen och frigöra medel till elever och lärare i stället.

Arbetet med Campus Haninge förväntas ta drygt två år och inflytt förväntas kunna ske till höstterminen 2028.

Skissbild från Tengbom arkitekter på Campus Haninge.

Skissbild från Tengbom arkitekter på Campus Haninge.

Tengbom/Skissbild