På Statens servicecenter kan besökare få hjälp med ärenden hos bland annat Försäkringskassan, Skatteverket och Arbetsförmedlingen.
När servicekontoren fick sänkta anslag i fjol beslutades att kontoret i Brandbergen är ett av de som läggs ner, likt flera andra i utsatta områden.
– Det är ett politiskt beslut och jag klandrar bara regeringen. Statens servicecenter var tvungna att agera med en mindre penningsäck. Då rök kontoren med kortast tid kvar på kontraktet, säger Peter Hjelm, handläggare som jobbat på Statens servicecenter i 17 år.
Han tycker stängningen ger fel signaler.
– Vi har en orolig omvärld och ett oroligt Sverige. När staten drar sig tillbaka skapar det inte mer trygghet – tvärtom.
Efter alla sina år på Statens servicecenter ser Peter Hjelm att det finns stora fördelar med flera små kontor. "Det blir en bättre arbetsmiljö för både oss och kunder. På större kontor kan folk sitta i flera timmar och köa men här sitter ingen mer än tio minuter". Han tror att ungefär 25 procent av kunderna kommer följa med till Globen.
Anna Ludvigsson
Hjälp att förstå information
Tahmina Khaled kom hit i dag med ett brev från Skatteverket.
– Nu förstår jag brevet. De som jobbar här är väldigt bra. Vi är många som är gamla och det är lätt att ta sig hit. Många har inte bil och kan inte ta sig någon annan stans. Det är alltid mycket folk här.
Tetiana Nordgren är integrationslots på Haninge kommun och hjälper regelbundet framför allt Ukrainare på servicekontoret. "Det kommer behövas mer resurser nu. Det känns inte som att det kommer spara så mycket pengar", säger hon.
Anna Ludvigsson
Kommunens integrationslots Tetiana Nordgren väntar på en klient som ska skriva in sig i Arbetsförmedlingens etableringsprogram.
– Det är många nyanlända som inte kan språket eller känner området. Många i vår målgrupp bor här eller i Jordbro. Det här är ett utsatt område och de behöver det här kontoret.
När ukrainare fick personnummer var hon här tre gånger i veckan och hjälpte till med översättning. Hon följer ofta med pensionärer som inte kan digitala verktyg och behöver hjälp att söka försörjningsstöd.
Mer av hennes arbetstid kommer nu gå åt att köra klienter till andra servicekontor.
– För oss på socialtjänsten har det här varit stor hjälp. Nu finns en stor risk att fler missar att ansöka om etableringsbidrag och det blir mer belastning på socialsekreterare. Vi försökte få beslutet ändrat, men ingenting hände, säger hon.
Sofia Gfrörer är här för att få ut ett personbevis för att ansöka om en lägenhet. "Det är inte bra att de stänger. Det är människor från flera kommuner som kommer hit. Det är helt sjukt, ingenting får längre kosta pengar", säger hon.
Anna Ludvigsson
Besökare har varit nöjda
Kontoret har en kundnöjdhet på 95 procen och flera hundra besökare i veckan.
– Det är hög arbetslöshet och språksvårigheter här och det har varit en trygg oas där alla behandlas lika. Det spelar ingen roll om du är direktör eller nykommen till Sverige – alla får en kölapp och ingen går före någon annan, säger Peter Hjelm.
"Det är illa för det här centrumet också. Jag tror det nu blir ännu svårare att få butiker att etablera sig här nu när myndigheter försvinner. Jag tror också det påverkar tryggheten", säger Peter Hjelm.
Anna Ludvigsson
Runt 10-20 procent av besökarna kommer varje vecka. Det kan röra sig om människor med missbruk eller utan adress. Han ser en risk att många inte kommer att ta sig till andra kontor.
– Även de som lever vid sidan av samhället har rättigheter, och de träffar vi ofta.
På fredag kommer Peter Hjelm med kollegor klä upp sig och köpa godis för egen peng.
– Det är lite omyndighetsmässigt men vi tycker att de människor vi träffat här är värda det.
Karin Alvarsson från Tungelsta är här för första gången, för att vidimera ett id-kort. "Det är praktiskt att det är nära eftersom man måste avbryta sin arbetsdag och det måste passa med jobbet", säger hon om stängningen.
Anna Ludvigsson