Solna är en elbilskommun och brukar toppa listan över andelen laddbara fordon i landet. En procent av invånarna har enligt Vi bilägare skaffat elbil i år.

Under första kvartalet var 66 procent av alla nyregistrerade bilar i Solna kommun rena elbilar eller laddhybrider.

Siffrorna kan tas med en nypa salt eftersom även företagsbilar brukar vara med i mätningarna.

Men att efterfrågan på laddplatser i Solna är stor står klart, de senaste åren har bilisterna fått dela på bara sex publika stolpar i stadsmiljön och många har hört av sig till Mitt i av den anledningen.

Lång handläggningstid

2019 utlovades 40 nya laddstolpar på Solnas gator fram till 2020.

Men handläggningen hos Vattenfall blev oväntat seg, nästan två år, och både politiker och elbilister har gnisslat tänder över fördröjningen.

Nu händer det dock grejer. I oktober har de första sju stolparna, med dubbel laddplats, tagits i drift.

En nöjd Magnus Persson (C) ansluter sin Hyundai till stolpen på Råsundavägen.

– Äntligen! Jag har laddplats i garaget men jag vet att det här är efterlängtat av många. Den här stolpen har varit upptagen flera gånger när jag gått förbi, så folk har uppenbarligen redan hittat hit.

Stolparna är ett viktigt bidrag i klimatarbetet, tycker Magnus Persson.

– Runt 80 procent av alla klimatutsläpp i Solna är från trafiken. Nu får boende och besökare i Solna bättre möjlighet att köra miljövänligt.

När är övriga 33 stolpar igång?

– Jag vågar inte lova något, det är helt beroende av arbetet med inkopplingen. Men förhoppningsvis under 2021.

Stolparna kommer att vara utspridda över hela kommunen för att alla laddbilsägare ska ha nära till en.

Hur mycket kostar det då att ladda upp sin bil? Det beror på vilken modell man kör, och de olika leverantörerna i Solna har lite olika betalalternativ.

Magnus Persson berättar att han betalar 80-90 kronor, plus parkering, för fulladdat batteri i Råsundastolpen. Då tar det cirka fem timmar.

Laddningen kan betalas i mobilen eller med ett kort som köps av leverantören.